زنان پیشرو خبرنگاران

به گزارش وبلاگ دبستانیها، هنوز خلاء های زیادی در عرصه حضور اجتماعی و سیاسی زنان وجود دارد و قوانین مدون و سازمان یافته ای برای حفظ کرامت زن در اجتماع و سیاست سامان نگرفته است.

زنان پیشرو خبرنگاران

گروه دانشگاه وبلاگ دبستانیها، مریم سادات سادات الحسینی؛ بدون تردید زن به عنوان یکی از ارکان آفرینش و پایه های خلقت نقشی بی بدیل دارد و تنها با حضور او در کنار مرد نظام آفرینش انسان معنا می گیرد. ولیکن متاسفانه در طول تاریخ نسبت به این عنصر آفرینش اهمال و بی توجهی اجرا شده و آنچنان که باید به شان والای او اهتمامی نشده است. زنان می توانند نقشی بی بدیل چه در عرصه فردی و چه در عرصه اجتماعی ایفا کنند؛ در صورتی که جامعه شرایط لازم را برای ظهور استعدادهای آنان فراهم کند. قبل از انقلاب اسلامی چنان که باید و شاید به این نقش اثر گذار زنان در جامعه و سیاست توجهی نشد ولیکن بعد از انقلاب، شاهد پیشرفت چشمگیر زنان در حوزه اجتماعی و سیاسی هستیم.

نقش زنان مسلمان در پیش گامی و راهبری انقلاب اسلامی به ویژه در هماهنگی با حرکت مردان در جریان شکل گیری انقلاب و تحولات فرهنگی، اجتماعی جامعه نقش اساسی برشمرده شده است. بدون شک جایگاه شخصیت فردی و اجتماعی زنان در ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی را نمی توان یکسان شمرد. در جامعه کنونی آمارها نشان می دهد تقریبا هشتاد درصد از زنان، باسواد هستند و در مراکز علمی و دانشگاهی بیشترین آمار قبولی را به خود اختصاص می دهند.

همچنین مشارکت عمومی زنان در این دوران رشد چشمگیری داشته است و یکی دیگر از دستاورد های انقلاب اسلامی برای زنان بازیافتن مقام انسانی و شان آنهاست و انقلاب اسلامی شیوه جدید ارزشی و نماد ارزشمندی از حیات زنان جامعه را ارائه داد. علاوه بر آن تحصیلات عالی و حضور آنها در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی قابل مشاهده است. همواره رشد معلمان زن در کلیه مقاطع تحصیلی افزایش پیدا کرده است و زنانی که تا قبل از انقلاب اسلامی در زمینه های فرهنگی و اجتماعی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کردند بعد از به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی و فضای امن ایجاد شده،باعث شد آن ها به ادامه تحصیل پرداخته و پیروزیت های بسزایی را کسب کنند.

همچنین نسبت زنان در مشاغل حساس و تخصصی بعد از انقلاب اسلامی افزایش پیدا کرده و نسبت به مردان متخصص بیشتر شده و زنان در حوزه های آموزش و پرورش فعالیت های بیشتری پیدا کرده اند و درصد بهره گیری آن ها از فعالیت های اقتصادی در جامعه، بعد از انقلاب اسلامی به نقطه ای مطلوب رسیده است.

همچنین مهم ترین و اصلی ترین نکته حائز اهمیت این است که زنان در پست های مدیریتی و در رده های بالا به عنوان کنندگان مجلس و مشاورین مشغول فعالیت هستند و در پست هایی مانند: شهر دار، فرماندار نقش بسزایی ایفا می کنند و پیشرفت این مقوله ها و نقاط قوت رشد زنان را در جامعه ایران بعد از انقلاب اسلامی نشان می دهد.

در دوره سلطنت محمد رضاشاه قانون منع حق رای زنان تا سال 1341 به قوت خود باقی بود و برخی مورخان معاصر معتقدند که اعطای حق رای زنان در دوره پهلوی دوم بیش از آنکه نشانه اعطای آزادی سیاسی به جامعه باشد سوء استفاده صوری از نمادهای نوگرایی بود و همین امر باعث شد که برخی زنان طبقات بالا و خاص جامعه به برخی مناصب و پست های سیاسی دست یابند علاوه بر آن در دوره سلطنت رضاشاه زنان نمی توانستند در مشاغل عمومی جامعه حضور یابند. هرچند بیسوادی عمومی زنان، مانعی بزرگ در راه حضور آنان محسوب میشده با این حال حتی معدود زنان باسواد و تحصیل کرده جامعه امکان حضور در مشاغل دولتی و عمومی جامعه را نداشتند.

به لحاظ شاخص امید به زندگی در سال هاى پیش از انقلاب، امید به زندگی در مردان و در زنان حدود 52تا 56 سال بوده که طبق آخرین آمار این سن از مرز 74 سال گذشته است. نرخ امید به زندگی در دوره زمانی 1355 تا 1384 برای مردان 84/31درصد و برای زنان 73/31 درصد رشد داشته است. طبق نتایج آخرین سرشماری، امید به زندگی در میان زنان و مردان، اختلافى معادل 74/4 سال دارد . به گفته برخی مسئولان وزارت بهداشت و درمان، پیش بینى می شود که در 43 سال آینده (2050میلادی)سن امید به زندگی در ایران به 8/81 سال برای زنان و 76 سال برای مردان افزایش یابد.

باوجود تمام این موارد هنوز خلاءهای زیادی در عرصه حضور اجتماعی و سیاسی زنان وجود دارد و قوانین مدون و سازمان یافته ای برای حفظ کرامت زن در اجتماع و سیاست سامان نگرفته است. باید قوانین حضور زن در سیاست و اجتماع را به گونه ای رقم زد که جایگاه مادری و همسری زن نیز در خانواده محفوظ بماند و ارزشمند تر حساب شود چرا که زن بر اساس بنیاد خلقتش در وهله اول یک مادر خوب و توانمند است مادری که میتواند در کنار وظیفه مادری اش به عنوان یک زن پیروز در دنیای اجتماع و سیاست حضور پیدا کند.

مریم سادات سادات الحسینی - کارشناسی الهیات پردیس فاطمه الزهرا دانشگاه فرهنگیان اصفهان

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط وبلاگ دبستانیها نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "زنان پیشرو خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنان پیشرو خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید