فرصت ها را غنیمت بشمارید!

به گزارش وبلاگ دبستانیها، قدر فرصت ها با در داخل و بیرون سازمان بدانیم

در دنیای پرتکاپو و پویای امروز، فرصت های زیادی هستند که با هوشیاری و تیزبینی می توان از آنها در راستای پیشرفت و ارتقای فردی و سازمانی استفاده کرد. در این میان نقش و عملکرد مدیران و رهبرانی که به تازگی وارد عرصه مدیریتی شده و به شدت در پی یافتن راهی برای نشان دادن توانایی ها و پتانسیل های خود هستند دارای اهمیت زیادی است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

فرصت ها را غنیمت بشمارید!

پیدا کردن فرصت ها در سازمان

بسکمک از نوآوری ها و ابتکارات پیروز در نتیجه جست وجوی هوشمندانه و هدفمند فرصت های برآمده از تفکرات خلاقانه و بدیع حاصل شده اند. تحولات و دگرگونی های خاصی که در درون شرکت ها اتفاق می افتد، می توانند زمینه ساز بروز و تاثیرگذاری فکرهای خلاقانه تلقی شوند. به عنوان مثال:

  • در اختیار گرفتن (سهام) یک شرکت دیگر، فرصت تعریف و تدوین یکسری استراتژی های شرکتی نو را می تواند به همراه بیاورد.
  • سازمان ها و شرکت ها تصمیم خواهند گرفت تا یک خط فراوری نو را راه اندازی نموده و این فرصت برای تیم هایی که در آنجا فعالیت دارند به وجود آمده تا کانال های نوی برای توزیع محصول نو پیشنهاد گردد.
  • متوقف شدن فعالیت یک کارخانه یا خط فراوری در کشوری دیگر به علت ناآرامی های سیاسی یا مسائل مالی می تواند این فرصت را در اختیار یک سازمان یا شرکت بگذارد تا در پی یافتن راهی نو برای فراوری محصولات خود باشد.

پیدا کردن فرصت ها در بیرون سازمان

مدیران و رهبران تیم ها باید آگاه باشند که فرصت های بسکمک در خارج از سازمان در انتظارشان است و بنابراین نباید جست وجوی فرصت های ارزشمند را فقط به درون سازمان محدود و منحصر کرد. عوامل متعددی در خارج از سازمان ها و شرکت ها هست که امکان دارد فرصت های بی شماری را به همراه خود بیاورد. از جمله:

  • گاهی اوقات نام و برند یک سازمان یا شرکت در بازار امکان دارد به دلایل مختلف دچار سقوط و رکود گردد، در چنین وضعیتی این انتظار از تیم های کاری چنین شرکت ها و سازمان هایی وجود دارد، با استفاده از روش های گوناگون، موقعیت سازمان را در برابر رقبا تحکیم بخشیده و این یعنی فرصتی برای هرکدام از مدیران و تیم های تحت رهبری شان برای بروز خلاقیت و نوآوری در راستای بلندآوازه کردن خود و نام شرکت.
  • ظهور و توسعه فناوری ها و دانش نو نیز در بردارنده فرصت های بی شماری است برای تیم ها تا بتوانند با نوآوری های متعدد تا حد زیادی از هزینه های فراوری و ارائه خدمات سازمان کم نمایند..
  • تحولات جمعیتی و اجتماعی موجب تغییر ذائقه و احتیاجهای جامعه می گردد و همین مساله احتیاج به محصولات و خدمات نو و متفاوتی را بوجود آورده و چنین احتیاجهایی می توانند فرصت های پرشماری را پیش روی تیم های کاری گذاشته تا با استفاده از فکرها و ایده های خلاقانه خود، محصولات و خدمات مورداحتیاج جامعه را به فراوری برسانند.

با توجه به آنچه گفته شد، این نتیجه را می توان اخذ کرد که اگر مدیران در پی راهی برای تمرکز توانایی ها و کوشش های خلاقانه خود و گروه شان هستند، باید ارزیابی دقیقی از فعالیت ها و احتیاجهای شرکت یا سازمان شان داشته باشند تا با استفاده از آن بتوانند برنامه ریزی ها و هدف گذاری های خلاقانه شان را به برترین شکل ممکن انجام بدهند. مدیران کارآمد بعلاوه می توانند با کمک از محرک ها و عوامل خارج از سازمان، اعضای گروهشان را به مسیری راهنمایی نموده که احتمال شناسایی و شکار فرصت ها در آن بیشتر است. آنها می توانند اعضای گروه شان را با کسانی روبرو نموده که می توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم به آنها ایده و فرصت استفاده از آن ایده ها را هدیه دهند. در ادامه پیشنهادهای جالبی مطرح شده است.

راه های به تحرک واداشتن گروه از بیرون

  • یکسری اعضای موقت و افتخاری از میان دانشگاهیان و سایر سازمان ها به گروه خود بیفزایید.
  • از دانشجویان ممتاز دانشگاه ها یا افراد موثری که تجربیات پیروزی در زمینه پیشرفت های شغلی داشته اند، بخواهید تا با اعضای گروه تان به گفت وگو بنشینند.
  • از بعضی از ارباب رجوع یا مشتریان خود درخواست نموده در جلسات ایده پردازی یا سایر فعالیت های جمعی گروه تان شرکت نمایند.
  • از سخنرانان و صاحب نظران حرفه ای دعوت نموده تا به ایراد سخنرانی و ارائه نظرات کارشناسی برای گروه تان بپردازند (توجه ویژه ای به کارشناسان خارج از سازمان یا حوزه کاری خود داشته باشید)
  • دیدار های منظم و صمیمانه ای را با سایر گروه های درون سازمان یا خارج از آن برای گروه خود تنظیم کنید.
  • ترتیبی داده تا مشتریان، مصرف نمایندگان و حتی رقبایتان بتوانند از محل کار گروه تان بازدید به عمل آورند.
  • اردوها و گردش های کاری ویژه ای برای اعضای گروه تان در نظر گرفته تا به این وسیله نمونه های عملکرد پیروز و خلاقانه سایرین را به گروه تان نشان دهید. به عنوان مثال، یک شرکت هواپیمایی می تواند برای بهبود کیفیت خدمات رسانی به مسافران، مهمانداران خود را به نمایشگاه مد و لباس یا هتلداری ببرد تا از خلاقیت ها و نوآوری های آنها آگاهی داشته باشد.
  • با مشاوران و مبتکران مستقل و شناخته شده در حوزه کاری خود دیدارهای مستمری ترتیب دهید.
  • برای آگاهی یافتن از فعالیت ها و نوآوری های رقبا به وب سایت های آنها مراجعه کنید.
  • با مراجعه به وب سایت های مختلف مربوط به شرکت هایی در درون یا خارج از صنف شما، متوجه شوید که آنها چگونه از ابزار اینترنت برای انجام دادن کارهایی مشابه آنچه شما انجام می دهید، بهره خواهند گرفت.
  • مشاوران خبره ای را برای ارائه دیدگاه های گوناگون مرتبط با کارتان به کار ببندید.
  • کارگاه های آموزشی و دوره های ضمن خدمت مرتبط با کارتان برگزار نموده و در آنها مهارت ها و فرآیندهای مورد احتیاجتان را یاد بدهید.
منبع: الی گشت

به "فرصت ها را غنیمت بشمارید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت ها را غنیمت بشمارید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید