وزیر بعدی گردشگری، پیگیر استمهال وام های فعالان این حوزه باشد

به گزارش وبلاگ دبستانیها، رئیس کمیسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته اتاق ایران معتقد است: اگرچه برنامه وزیر پیشنهادی وزارت گردشگری برای اداره این وزارتخانه برنامه منسجمی است اما کامل نیست و حدود 20 درصد آن دارای نقاط ضعفی است.

وزیر بعدی گردشگری، پیگیر استمهال وام های فعالان این حوزه باشد

علی اکبر عبدالملکی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می افزاید: متأسفانه آقای ضرغامی در برنامه های پیشنهادی اش هیچ اشاره ای به اتاق بازرگانی نکرده است. بااین حال ما به ایشان اعلام کردیم که کمیسیون گردشگری اتاق ایران به نام جزئی از مجلس بخش خصوصی کشور می تواند همراه خوبی برای ایشان باشد؛ چراکه کمیسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته متشکل از 10 کمیته است که هرکدام از آنها به جرئت می توانند معاونت های وزارت گردشگری را پوشش دهند و بازوی مشورتی بسیار مناسبی باشند.

او با انتقاد از معرفی چهره ای سیاسی برای وزارت گردشگری به جای انتخاب چهره ای مرتبط و برآمده از همین حوزه می گوید: آقای ضرغامی سوابق اجرایی خوبی دارد و ده سال رئیس سازمان صداوسیما بوده و رابطه خوبی با وزرای دیگر دارد. ازنظر سن و تجربه کاری فرد جا افتاده ای است و مهم تر از همه ارتباط خوبی با سران سه قوه دارد.

او ادامه می دهد: همه این ویژگی ها دال بر این هستند که آقای ضرغامی پتانسیل بسیار خوبی برای عملی کردن لوایح موردنظر در این حوزه به نفع ذی نفعان بخش خصوصی و فعالان صنعت گردشگری دارد.

عبدالملکی تأکید می کند: اگر آقای ضرغامی بتواند از این پتانسیل استفاده کند و نهادهای نظارتی و امنیتی را متقاعد کند که گردشگری می تواند جایگزین خوبی برای نفت باشد و باید رویکرد خود را به توریست تغییر دهند و آنها را متقاعد کند که گردشگری به نام یک صنعت پاک تا چه اندازه ارزآوری و اشتغال زایی دارد بخش مهمی از موانع پیش روی این صنعت برطرف خواهد شد.

او تأکید می کند: در کنار اینها امیدواریم آقای ضرغامی در انتخاب معاونین خود به انتظارات بخش خصوصی توجه کند. اگرچه خود ایشان چهره ای سیاسی است؛ اما انتظار ما این است که دست کم معاونین خود را از چهره های سیاسی انتخاب نکند. معاونینی برگزیند که به اصطلاح سینه سوخته حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی باشند و بتوانند واقعاً به بهبود شرایط کمک کنند. چه خوب است ایشان اجازه بدهد برخی معاونین فعلی این وزارتخانه به فعالیت خود ادامه دهند.

عبدالملکی با تأکید بر لزوم تعامل جدی وزیر گردشگری و اتاق ایران می گوید: کمیسیون گردشگری در اولین فرصت با امضای رئیس اتاق ایران از ایشان دعوت خواهد کرد تا در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق حاضر شود. امیدوارم تجربه ما با آقای مونسان تکرار نشود که سه بار برای ایشان دعوت نامه رسمی فرستادیم و او هیچ توجهی نکرد.

او ادامه می دهد: دلیل این دست بی توجهی ها نادیده گرفتن بخش خصوصی است. کمیسیون گردشگری اتاق ایران عصاره ای از تشکل ها و اتحادیه های و انجمن های بخش گردشگری ازجمله اتحادیه هتلداران، تورگردانان، آژانس های هواپیمایی، صنایع دستی، گردشگری سلامت، گردشگری الکترونیک و استارتاپ ها، گردشگری خلاق و گردشگری بین الملل، اقتصاد ورزش و ... است. آقای وزیر در کجا می تواند چنین مجموعه ای را پیدا کند که بدون چشم داشتی به او ایده و مشورت بدهند و مسائل و راهکار ها را مطرح کنند.

عبدالملکی با بیان اینکه مهم ترین مشکل گردشگری در حال حاضر مسئله کرونا است می گوید: کرونا کسب وکارهای گردشگری را زمین گیر کرده است. به همین دلیل مهم ترین اقدامی که وزیر تازه گردشگری در همین ابتدای امر می تواند انجام دهد پیگیری استمهال وام هایی است که به فعالان بخش گردشگری داده شده و پیگیری پرداخت وام هایی است که باوجود تصویب ستاد کرونا هنوز به بسکمک از فعالان این بخش داده نشده است.

او با تأکید بر اینکه مسئله کرونا به این زودی ها حل شدنی نیست ادامه می دهد: ما می توانیم موضوع گردشگری داخلی را به صورت ایمن برگزار کنیم. باید بتوانیم با ترویج سفر ایمن به همراه رعایت پروتکل های بهداشتی برنامه ای بریزیم که صنعت گردشگری تعطیل نشود و همه این ها به برنامه ریزی های وزیر تازه گردشگری بستگی دارد.

عبدالملکی ادامه می دهد: یک پیشنهاد ما به آقای ضرغامی این است که 13 هزار راهنمای گردشگری کشور که در جریان کرونا بیکار شده اند را به نام سفیران سلامت به کار بگیرد تا آنها بتوانند با حضور در اماکن زیارتی و گردشگری، هم رعایت پروتکل ها را به مردم آموزش بدهند و هم اجازه ندهند این صنعت با تعطیلی روبرو شود. همین الان در بازار تهران روزانه تراکم جمعیت خیلی زیادی را شاهد هستیم که اغلب هم به رعایت پروتکل ها بی توجه هستند. خب راهنمایان گردشگری را می توانند برای آموزش مردم به کار بگیرند. چون این ها برای ارتباط با مردم آموزش دیده اند و کسب وکارشان همین است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "وزیر بعدی گردشگری، پیگیر استمهال وام های فعالان این حوزه باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر بعدی گردشگری، پیگیر استمهال وام های فعالان این حوزه باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید