لایحه بودجه 1401 امروز به مجلس رفت؛ ریاضت هزینه ای در سال تازه!

خبرنگاران- چهارشنبه هفته گذشته لایحه بودجه سال 1401 از سوی دولت نهایی و امروز تقدیم مجلس می گردد؛ لایحه بودجه سال 1401 به عنوان اولین سند اقتصادی یک ساله در دولت سیزدهم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که دولت بارها بر اولویت خود مبنی بر کنترل تورم تأکید داشته و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان کسری بودجه را به عنوان یکی از عوامل عمده تورم در کشور ذکر می نمایند. اما بر اساس آنچه از برآورد های اولیه از ارقام لایحه بودجه سال آینده برمی آید، سهم فروش نفت در این لایحه از 230 هزار میلیارد تومان در امسال به حدود 400 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و در عین حال 400 هزار میلیارد تومان برای عایدیهای اقتصادیاتی در نظر گرفته شده و در نتیجه عملا بودجه سال آینده در حدود 800 هزار میلیارد تومان از این دو محل قرار است عایدیزایی داشته باشد. با توجه به اینکه فروش سهام و اموال و دارایی های دولت با مشکلاتی روبرو خواهد شد طبیعی است که فروش اوراق اسناد خزانه وجود داشته باشد. اگر این مساله را به عنوان کسری در نظر بگیریم می توان نتیجه گرفت که در سال آینده نیز کسری بودجه خواهیم داشت. در کنار این مساله اقداماتی نظیر مشخص نرخ محاسبه حقوق ورودی گمرکی بر مبنای نرخ ای تی اس به جای ارز 4200 تومانی و بعلاوه صادرات روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت در روز با نرخ هر بشکه 60 دلار و قیمت هر دلار 23 هزار تومان در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است. اما سوال اینجاست که با توجه به شرایط تحریمی موجود آیا امکان فروش 400 هزار میلیارد تومان نفت و دریافت 400 هزار میلیارد تومان عایدی اقتصادیاتی وجود دارد و یا اینکه دولت بر روی برطرف تحریم ها حساب ویژه ای باز نموده است؟ به گزارش وبلاگ دبستانیها به نقل از روزنامه اعتماد، وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی معتقد است که برای سال آینده گفته شده سقف بودجه عمومی دولت اضافه نخواهد شد و این موضوع از یک جهت خبر مثبتی است و دولت کوشش دارد تا حد امکان یک ریاضت هزینه ای را در کشور پیاده کند و یک انضباط اقتصادی را برقرار کند که این امر اولین نکته مثبت لایحه بودجه در سال آینده است. او در ادامه به اعتمادگفت: دولت سال 1400 را با کسری بودجه بسیار بالایی ادامه داد و کشور را اداره کرد و برآوردها حاکی از آن بود که سال 1400 بیش از 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت و هنوز هم مجبور است تا انتها سال از کانال فروش اوراق اقتصادی اسلامی و استفاده از منابع اقتصادی بانک ها به نحوی کسری بودجه خود را جبران کند. این اقتصاددان اضافه نمود: سال آینده بخشی از سررسید اوراق بدهی دولت است و دولت مجبور خواهد بود بخشی از سررسید اوراق اقتصادی اسلامی را که در سال های گذشته بوده پاسخ گفته و آنرا پرداخت کند. شقاقی شهری اضافه نمود: بهتر آن بود که برای سال 1401 دولت کوشش می کرد تا بودجه ریالی را از بودجه دلاری جدا کند اما باز هم این اتفاق نیفتاد و همچنان بودجه دلاری با بودجه ریالی با هم ارائه شده است.

لایحه بودجه 1401 امروز به مجلس رفت؛ ریاضت هزینه ای در سال تازه!

بودجه دلاری و ریالی با هم ارائه شد

او گفت: در صورتی که دولت درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت را دنبال می کرد می توانست آن را به پروژه های عمرانی اضافه کند این در حالی است که بازهم بودجه دلاری و ریالی در قالب یک لایحه به مجلس ارائه شده است. این اقتصاددان خاطر نشان کرد: درآمد 400 هزار میلیارد تومانی از بخش اقتصادیات قابل تحقق است و حتی بر پایه های موجود اقتصادیاتی نیز این اندازه قابل تحقق خواهد بود و مسئله ای از بابت این موضوع نیست. حتی اگر پایه های تازه اقتصادیاتی هم اضافه نموده می شد امکان افزایش درآمدهای اقتصادیاتی هم بود اما همچنان پایه های اقتصادیات بر درآمد و درآمد سرمایه و اقتصادیات بر ثروت هنوز به یک خروجی نرسیده و نهایی نشده است و احتمالا برای سال آینده به نتیجه نخواهد رسیداما با همین پایه های اقتصادیاتی و ساماندهی معافیت های اقتصادیاتی و کاهش فرار اقتصادیاتی این 400 هزار میلیارد تومان به راحتی قابل تحقق خواهد بود.

امکان تحقق درآمدهای نفتی وجود دارد

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به درآمدهای نفتی دولت در سال آینده توضیح داد: در صورتی که دولت با فرض کاهش تحریم ها روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت بفروشد، این موضوع واقع بینانه خواهد بود و قیمت نفت در سال بعد زیر 70 دلار نخواهد آمد و اگر بخشی از تحریم ها هم مرتفع گردد امکان تحقق درآمد 400 هزار میلیارد تومانی از بخش نفت محقق خواهد شد. او ادامه داد: در مجموع این دو بخش(اقتصادیات و نفت) 800 هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت به همراه دارد و تا 1250 هزار میلیارد تومان 450 هزار میلیارد تومان دیگر باقی می ماند که دولت کوشش خواهد نمود بخشی را با فروش اوراق اقتصادی اسلامی که سقف آن 88 هزار میلیارد تومان است و مابقی را با واگذاری دارایی ها و شرکت های دولتی پوشش دهد.

این اقتصاددان با اشاره به کسری بودجه در سال آینده اظهار داشت: در صورت تحقق این اندازه از درآمدها در سال 1401 اندازه کسری بودجه کمتر از سال جاری خواهد شد و احتمالا می توان امیدوار بود که در سال بعد انضباط اقتصادی حاکم گردد و کسری بودجه نیز به حداقل برسد.

زیرساخت های ایران وارد فاز فرسودگی شده است

شقاقی شهری گفت: احتمالا اگر پایه های اقتصادیاتی دولت اضافه نموده گردد می توان امیدوار بود که بودجه دلاری از ریالی در سال آینده جدا گردد. او اضافه نمود: از نکات مثبت این بودجه می توان به کسری بودجه حداقلی و انضباط اقتصادی اشاره و به کنترل تورم امید داشت اما تنها مساله مهم پروژه های عمرانی است که طی سال های قبل تخصیص های اندکی داشته ایم و در سه سال گذشته رشد هزینه های جبران استهلاک از رشد سرمایه گذاری ها در این بخش پیشی گرفته است و به عبارتی زیرساخت های ایران در سه سال گذشته وارد فاز فرسودگی زیرساخت ها شده است. این اقتصاددان گفت: این موضوع احتیاج به این دارد که بتوانیم با تخصیص منابع به پروژه های عمرانی یاری کنیم این در حالی است که هر ساله عدد امیدوار کننده ای برای این بخش در نظر گرفته نمی گردد و این بخش رو به افول است.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "لایحه بودجه 1401 امروز به مجلس رفت؛ ریاضت هزینه ای در سال تازه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لایحه بودجه 1401 امروز به مجلس رفت؛ ریاضت هزینه ای در سال تازه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید