امکان صادرات واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به کشورهای همسایه

به گزارش وبلاگ دبستانیها، علی صفر ماکنعلی امروز در مراسم رونمایی از بذر بومی واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و آنتی ژن H5 که در محل معاونت علمی و فناوری برگزار گردید، گفت: معمولاً پرندگان مهاجر از بندر انزلی وارد کشور می شوند که به این دلیل انتقال ویروس آنفلوانزا صنعت طیور کشور را تحت تأثیر قرار می دهد.

امکان صادرات واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به کشورهای همسایه

وی اضافه کرد: طی سالهای اخیر 60 میلیون قطعه بابت ابتلا به بیماری تلف شده اند و خسارات چندهزار میلیاردی بر جای گذاشتند.

ماکنعلی توضیح داد: در حال حاضر 23 کشور همچون قزاقستان، روسیه، ژاپن درگیر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند اما در همین حال ایران امن ترین کشور برای این پرندگان است زیرا به راحتی می توانیم آنفلوانزا را مهار کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: پیش از اینها امکان 10 هزار تست در سال را برای طیور داشتیم اما اکنون با دستیابی به آنتی ژن H5 می توانیم 300 هزار تست را در طیور برای تشخیص بیماری آنفلوآنزا داشته باشیم.

وی اضافه کرد: این آنتی ژن ها به صورت سالانه و با هزینه 300 هزار یورویی به کشور وارد می شد که اکنون با فراوری آن دیگر احتیاج به واردات نیست و این موجب صرفه جویی ارزی می گردد.

ماکنعلی تأکید کرد: معاونت علمی و فناوری در راستای فراوری این واکسن و آنتی ژن، حمایت هایی از سازمان دامپزشکی داشته است که در فراوری انبوه آنها توسط بخش خصوصی نیز حمایت هایی خواهد داشت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: ما می توانیم علاوه بر تأمین احتیاج کشور به این واکسن و آنتی ژن، آن را به سایر کشورهای همسایه صادر کنیم.

وی با بیان اینکه این واکسن تا دو ماه آینده وارد فراوری صنعتی می گردد، گفت: دیگر بعد از این فراوری، وارداتی صورت نمی گیرد و پیش بینی می کنیم که تا سال 1401 امکان فراوری یکصد میلیون دوز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال را خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

به "امکان صادرات واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به کشورهای همسایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان صادرات واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به کشورهای همسایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید