خبرنگاران فرودگاه رامسر دروازه ای برای ورود سرمایه و ظهور کسب و کارهای نوین

به گزارش وبلاگ دبستانیها، نوشهر - خبرنگاران - افتتاح طرح توسعه باند فرودگاه رامسر و انتخاب آن به عنوان هاب هوانوردی کشور 2 دستاورد مهم دولت دوازدهم برای این شهرستان گردشگرپذیر است که به اعتقاد کارشناسان با برنامه ریزی مناسب علاوه بر جذب سرمایه زمینه ظهور کسب و کارهای جدید را برای پیشرفت منطقه فراهم کرد.

خبرنگاران فرودگاه رامسر دروازه ای برای ورود سرمایه و ظهور کسب و کارهای نوین

طرح توسعه فرودگاه رامسر پس از 11 سال در سایه حمایت های دولت تدبیر و امید با برداشتن موانع پروازی خرد و کلان در پنجم خردادماه 99 با هزینه ای بالغ بر 150 میلیارد تومان به بهره برداری رسید، این فرودگاه ساحلی دربردارنده نقشی استراتژیک برای شهری با مزیت ها و فرصت های فراوان در حوزه های مختلف به ویژه توریستی است.

زیرساخت حیاتی و منحصر بفرد در شمال ایران که به عقیده سیاوش امیر مکری مدیر عامل شرکت فرودگاهای کشور، توانایی آن را دارد که در کنار مصوبه دولت در شمال کشور مبنی بر مشخص سه لکه به عنوان منطقه آزاد، به غایت ایفای نقش کند و همچنین در کنار این اتفاق، به عنوان پیشران توریستی، در سطوح داخلی و بین المللی اقتصاد توریستی، و همین طور سایر صنایع دارای تاثیرات القایی و انعکاسی فراوان باشد.

به اعتقاد کارشناسان صنعت هوانوردی طرح توسعه فرودگاه رامسر از بزرگترین طرح های عمرانی و زیرساختی دولت و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور بوده به گونه ای که به واسطه ایجاد این زیرساخت بستری برای توسعه شبکه پروازی به عنوان درگاه اقتصاد توریستی شمال کشور و همینطور موتور محرکی برای توسعه پایدار مالی، شکوفایی منطقه به شمار می رود.

اما آنچه که فرودگاه رامسر را پیش از افتتاح باند فرودگاه در موقعیت متمایزی قرار داده فراهم کردن زیرساخت های حمل و نقل هوایی به عنوان هاب هوا نوردی کشور است که این رویکرد ، فرودگاه رامسر را از حالت سکون خارج کرده و کارکردهای نوینی برای آن به ارمغان خواهد آورد.

هوانوردی عمومی (هاب هوانوردی) جزو رو به رشدترین کسب و کارهای هوانوردی در جهان است و هر فعالیتی به غیر از ایرلاین ها را در بر می گیرد به گونه ای که اگر ایرلاین ها در بخش حمل نقل جاده ای مانند اتوبوس ها عمل می نمایند و دارای زمان حرکت و برنامه مشخصی هستند، هوانوردی عمومی به هر آنچه خارج از این برنامه اعم از تاکسی ها، خوردو های شخصی اطلاق می گردد که شامل هواپیما هایی با ظرفیت 19 جایگاه با پروازهای آموزشی ، تفریحی و تجاری ، درمانی و همچنین امکان افزایش تعداد پروازها در فرودگاه است.

شاید تا پیش از این در اذهان تمامی شهروندان این شهر فرودگاه رامسر تنها برای جا به جایی مسافر و توریست و در نهایت ورود سرمایه گذاران بود، اما این درحالیست که با قرار گیری فرودگاه به عنوان هاب هوانوردی کشور و رویکردهای هوانوردی عمومی می توان ورای آنچه که تا به امروز در مورد نقش فرودگاه ها در ذهن وجود داشت را نیز متصور شد.

به معنای دیگر فرودگاهی که تا پیش از این صرفاً به عنوان زیرساختی برای برطرف احتیاج زنجیره سفر به شمار می رفت در این بستر سازی و در ادامه تغییر تاکتیک علاوه بر حمل و نقل ایمن به زیربنایی برای ظهور کسب و کارهای نوین در منطقه به ویژه کسب و کارهای حوزه توریستی و زنجیره تامین همین کسب و کارها تبدیل خواهد شد به گونه ای که اشتغالزایی ، فقرزدایی و توسعه به دنبال خواهد داشت.

ماهیت توریستی و اکوتورسیم بی همتای رامسر

یک عضو کمیته توسعه هوانوردی کشور و کارشناس این صنعت در تشریح اهمیت زیر ساخت فرودگاه رامسر به عنوان هاب هوانوردی عمومی کشور گفت: همانطور که آب مایه حیات است حمل و نقل سریع هم مایه حیات مالی و رشد و پویایی مالی و اجتماعی مناطق محسوب می گردد، بنابراین مشخصا این هواپیما است که به واسطه شرایط خاصی در مدیریت زمان و مدیریت هزینه می تواند در توسعه پایدار مالی اثر گذار باشد که زیر ساخت فرودگاه رامسر مکمل ان است.

آرمان بیات در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ دبستانیها با بیان آنکه صنعت هوانوردی عمومی در ایالات متحده امریکا در سال 2019، 210 میلیارد دلار اثر گذاری مستقیم و 1 میلیون و 100 هزار شغل به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد نموده است اضافه نمود: هوانوردی عمومی کسب و کارهای زیادی را شامل می گردد که بر زیربنای مالی ، سیاسی و اجتماعی تاثیر می گذارد.

کارشناس صنعت هوانوردی کشور شرح داد: آنالیز های اجرا شده در مورد اثرات فعالیت های هوانوردی عمومی با توجه به ظرفیت های هر منطقه نشان می دهد که رامسر به دلیل توریست پذیر بودن منطقه و همینطور آب و هوایی خوب بستر مناسبی در بخش توریستی و تجارت که به اصطلاح به آن ایرتور (توریستی هوایی) گفته می گردد برخوردار است.

مشاور مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور اضافه نمود: هیچ کجای کشور به غیر از منطقه شمال ایران به ویژه رامسر فرصت و کشش لازم به لحاظ صنعت اکوتوریسم را ندارد، بنابراین این منطقه به دلیل برخورداری از جاذبه های طبیعی و همچنین فرصت های بروز ، شرایط اقلیمی و اکوتوریسم مناسب ترین مناطق در کشور به لحاظ فعالیت اینچنینی است.

به گفته بیات : فرودگاه رامسر در حال حاضر بستر مناسبی برای شکل گیری کسب و کارهایی است که به ان ایرتور گفته می گردد، به این صورت که با ایجاد شرکت هایی هواپیمایی که خدمات توریستی هوایی ارایه می نمایند، با در اختیار داشتن یک هواپیما ، یک گروه توریستی بر فراز اسمان از یک منطقه خاص طبیعی و یا تاریخی مانند ییلاقیجات یا سد میجران بازدید هوایی می نماید.

او یاداور شد: این سبک از پرواز به معنای پرواز تفریحی نیست، پرواز تفریحی مدلی است که هم اکنون در رامسر برقرار است و صرفا برای ان است که شما از پرواز لذت ببرید، در حالیکه پرواز روی یک منطقه با جاذبه های تاریخی و طبیعی، توریستی هوایی گفته می گردد که در حال حاضر در جهان برقرار است.

این کارشناس صنعت هوانوردی در ادامه با بیان اینکه هوانوردی عمومی فرصت کسب و کارهای متنوع دیگری اعم از تجاری، باری، اورژانس هوایی، پروازهای منطقه ای و غیره را ایجاد می نماید، شرح داد: در حال حاضر در این فرودگاه بستر سرمایه گذاری برای ایجاد کسب و کارهایی از این دست فراهم شده ، ضمن اینکه تمامی این فعالیت ها از لحاظ مالی نیز توجیه پذیر است.

وی ادامه داد: حجم سرمایه گذاری در این کسب و کارها به شدت پایین است، به عنوان نمونه برای تاسیس یک شرکت هواپیمایی احتیاجمند 30 تا 50 میلیون دلار هزینه سرمایه است در حالیکه در این کسب و کارها که از دل هوانوردی عمومی بوجود می آید تنها نزدیک به 2 میلیون دلار سرمایه احتیاج است.

وی ایر تاکسی ها و حمل و نقل غیر برنامه ای دربستی در راستاهای کوتاه و بلند را از دیگر کسب و کارهای این بخش معرفی کرد و اضافه نمود: یکی از مسائل همیشگی این منطقه طولانی بودن راستا به مرکز استان است ، بنابراین زمانی که زیرساخت فراهم است شرکت های منطقه ای برای برقراری پروازهایی در راستا کوتاه شکل می گیرد، که در اصطلاح به آن کلاغ پری یا Commuter می گویند .

دسترسی آسان، دروازه ای برای ورود سرمایه

این عضو کمیته توسعه هوانوردی عمومی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر بازاریان متقاضیانی هستند که تمایل دارند با حداقل زمان به مناطق خوش آب و هوایی مانند رامسر سفر نمایند، در این صورت احتیاج است پروازهایی به صورت غیر برنامه ای وجود داشته باشد تا این افراد بتوانند برای سرمایه گذاری و یا اقامت به رامسر سفر نمایند، بنایراین این یک فرصت است که در مدت زمان کوتاه بتوان عده ای را از یک منطقه به شهری نظیر رامسر منتقل و با اتکا به این بستر این حلقه را پر کرد.

به گفته وی ، شرکت هایی که در زمینه فعالیت های توریستی نظیر ایرتورها فعالیت دارند و یا شرکت هایی که پروازهای منطقه ای کوتاه و خیلی کوتاه انجام می دهند می توانند در شرایطی که هیچ ایرلاینی شبکه پروازی به رامسر ندارد مسافری را از مثلا جنوب و یا غرب و شرق کشور به مازندران منتقل نمایند در چنین شرایطی حجم ارتباط در کشور افزایش می باید و همین سیاست به انتقال سرمایه به شهری نظیر رامسر یاری می نماید.

دولت موانع را برای تسهیل سرمایه گذاران شناسایی و برطرف می نماید

وی با بیان اینکه دولت و شرکت فرودگاه ها با تامین زیرساخت شرایط را برای حضور و رشد بخش خصوصی در این زمینه فراهم می نماید، اضافه نمود: برطرف موانع شامل تغییر ذهینت، تغییر رویکرد مدیریت تا بسترسازی فرودگاه ها را شامل می گردد که این اقدامات با هدف کاهش هزینه برای حضور سرمایه گذاری در این بخش صورت می پذیرد.

این عضو کمیته هوانوردی عمومی اضافه نمود: در همین ارتباط شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نسبت به بازنگری و تعدیل تعرفه های فرودگاهی و ناوبری هواپیماهای در این رده اقدام کرده تا در هزینه های تمام شده عملیاتی ناوگان ، به صورت مستقیم تاثیر بگذارد که خود ضمن ایجاد انگیزه افزایش ترافیک هوایی ، موجب می گردد تا حجم بازار با کاهش رو به رو نگردد و در مقابل نیز ریسک سرمایه گذاری با طولانی شدن دوره بازگشت ، افزایش نیابد.

مشاور مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور ادامه داد: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با ارائه برنامه اصلاح آیین نامه اجرایی ماده 63 قانون وصول بعضی درآمدهای دولت به هیئت وزیران ، توانسته بین 70 تا 90 درصد این هزینه را تحت تاثیر قرار دهد که پس از تصویب ، ابلاغ خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر با مقررات زدایی و با ارائه برنامه ای نوین، در رویکرد جدید برای هوانوردی عمومی ، سرمایه گذار تنها با خرید یک هواپیما می تواند آغاز به فعالیت کند، به طوری که دیگر با شناسایی موانع و اتخاذ رویکردهای مدیریتی از قبل بستر سازی خدمات اجرا شده و فرد می تواند ذیل مجوز تحت مدیریت شرکت فرودگاه ها ، کسب و کارهای مرتبط همچون ایر تور یا پروازهای مسافری و باری غیر برنامه ای و سایر موارد را انجام دهد.

وی طرح استفاده هدفمند از ظرفیت های موجود را در راستای تحقق جهش فراوری با رویکرد کاهش هزینه های سربار متقاضیان دانست که خود به عنوان یک راهبرد شتاب دهندگی ، معرفی می گردد و می تواند بستر مولد توسعه هوانوردی عمومی با تغییر تاکتیک به سوی ناوگان هوایی کوچک را در شرایط تحریم فراهم کند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران فرودگاه رامسر دروازه ای برای ورود سرمایه و ظهور کسب و کارهای نوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فرودگاه رامسر دروازه ای برای ورود سرمایه و ظهور کسب و کارهای نوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید