ساخت فیبر نامرئی به وسیله دانشمند ایرانی

به گزارش وبلاگ دبستانیها، پژوهشگران در آزمایش های طعم نان و کیک متوجه شدند که FiberX می تواند بین 10 تا 20 درصد فیبر بیشتری را وارد غذا ها نمایند.

ساخت فیبر نامرئی به وسیله دانشمند ایرانی

پژوهشگران مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن (RMIT) ادعا می نمایند که یک نوع فیبر نو موسوم به FiberX می تواند تا 20 درصد فیبر رژیمی سالم بیشتری به غذا اضافه کند، بدون اینکه تغییر قابل تشخیصی در رنگ، بافت یا طعم آن ایجاد گردد.

به نقل از گیزمگ،بهتر از همه این که این گروه می گوید که می توان آن را از نشاسته هایی تهیه کرد که در غیر این صورت چیزی جز ضایعات و زباله های کشاورزی نخواهند بود.

اضافه کردن مواد سالم در غذا یک رویکرد مدرن است و در خصوص فیبر، کمتر کار شده است. در حال حاضر نان های دارای فیبر بالا در بازار وجود دارند، اما چندان با استقبال بچه ها روبرو نشده اند. از غلات صبحانه با فیبر بالا نیز استقبال نشده است، چرا که اغلب خرید مواد قندی ترجیح داده می گردد.

اما مصرف فیبر، لازم است. جدا از نقش فیبر در پیشگیری از چاقی، دیابت نوع 2 و بعضی بیماری های قلبی-عروقی، فیبرِ غیرقابل هضم نقش بسیار مفیدی در سلامت روده و کاهش قابل توجه احتیاج به زایمان کمکی یا سزارین ایفا می نماید؛ بنابراین فیبرنامرئی نوی که به وسیله پژوهشگران RMIT در همکاری با گروه مهندسی Microtec ساخته شده است، می تواند اختراع مهمی باشد.

پروفسور عسگر فرحناکی می گوید: اکنون می توانیم بدون تغییر طعم یا بافت که یکی از مسائل اصلی بسیاری از مکمل های فیبر تجاری تا به امروز بوده است، فیبر اضافی را به غذا هایی مانند نان سفید و سایر مواد اصلی اضافه کنیم.

FiberX مزه یا حسی مانند افزودنی های فیبر معمولی ندارد، زیرا در واقع از نشاسته گرفته شده است. این گروه پژوهشی از فرآیند های شیمیایی برای تغییر ساختار مولکولی نشاسته هایی مانند کاساوا (تاپیوکا)، گندم و ذرت استفاده کردند تا آن ها را از غذا های بسیار قابل هضم که باعث افزایش سریع قند خون می شوند، درست مانند رژیم غذایی طبیعی که فیبر و فواید یکسانی دارند، به اشکال غیرقابل هضم که در بدن حرکت می نمایند، تغییر دهند.

پژوهشگران در آزمایش های طعم نان و کیک متوجه شدند که FiberX می تواند بین 10 تا 20 درصد فیبر بیشتری را قبل از این که مردم متوجه تفاوت آن شوند، وارد غذا ها کند.

آزمایش های آزمایشگاهی روی نشاسته های فرآوری شده نشان داد که این فرآیند اصلاح شیمیایی می تواند به طور قابل اعتمادی بیش از 80 درصد نشاسته را به فیبر غذایی تبدیل کند، اما پژوهشگران می گویند اکنون در حال کار بر روی روش های فیزیکی یا آنزیمی برای دستیابی به همین نتیجه هستند که در نهایت به آن ها اجازه می دهد برچسب بدون مواد شیمیایی دریافت نمایند و بعلاوه برای محیط زیست بهتر است.

پروفسور فرحناکی می گوید که تکنیک FiberX لزوماً به نشاسته ای احتیاج ندارد که بتوان در جای دیگری از آن استفاده کرد. در واقع، این گروه در کوشش برای استفاده از نشاسته ها و فیبر های ضایعات به عنوان ماده اولیه برای فراوری محصولات FiberX در مقیاس بزرگ است.

پژوهشگران اکنون قصد دارند این فناوری را برای تجاری سازی در دسترس صنایع قرار دهند.

پروفسور فرحناکی می گوید: افزایش مقیاس این فناوری به این معنی است که صنایع غذایی مقادیر زیادی از فیبر غذایی نامرئی را با قیمتی ارزان در دسترس خواهند داشت تا غذا های پُرفیبر را در اختیار مصرف نمایندگان قرار دهند.

وبلاگ دبستانیها علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ساخت فیبر نامرئی به وسیله دانشمند ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت فیبر نامرئی به وسیله دانشمند ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید