خبرنگاران وظیفۀ حساس هنرمندان در شرایط کنونی

به گزارش وبلاگ دبستانیها، تهران -خبرنگاران- تهیه نمایندۀ سینما گفت: وظیفۀ هنر و هنرمندان در چنین مقطعی، حساس و مهم است؛ آنان باید به وسیلۀ رسانه های فرهنگی و هنری که در اختیار دارند، با کوشش مضاعف برای مردم امید و آموزش همراه با سرگرمی ایجاد نموده و از این طریق دل های مردم را شاد نمایند.

خبرنگاران وظیفۀ حساس هنرمندان در شرایط کنونی

شیوع کرونا در روزهای گذشته علاوه بر سختی ها و مشقاتی که ایجاد نموده و بار روانی و اقتصادی ای که بر جسم، ذهن افراد و اقتصاد کشور گذاشته است، ضعف های فکری و فرهنگی جوامع را بیش از پیش برجسته ساخته و بر احتیاج به لزوم همیاری و همراهی اقشار مختلف مردم، مسئولان و چهره های شناخته شده، اضافه نموده است.

یکی از گروه هایی که پس از شیوع بحران کرونا در همه دنیا به میدان آمده و کوشش نموده اند تا باری از دوش مردم بردارند، بی شک هنرمندان بوده اند؛ چنانچه چهره های سینمایی، موسیقی و هنری دنیا کوشش نموده اند تا با اهدای مبالغ پول یا تخصیص سرمایه برای یاری های متنوعی چون تهیه و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی نماینده، نقشی مثبت در این جریان داشته باشند.

هنرمندان داخلی نیز بعضا با کوشش برای مطلع سازی و همراهی در پویش های که به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری به راه افتاده یا به راه انداخته اند، کوشیده اند تا سرمایه اجتماعی خود را در راه یاری به هم وطنانشان به کار گیرند.

کنشگری هنرمندان و تشویق طرفدارانشان به رعایت توصیه های بهداشتی و رعایت مواردی که از سوی وزارت بهداشت و صاحبنظران حوزه های مرتبط مطرح شده است، شاید کار ساده ای به نظر برسد اما همین میزان هم گاهی می تواند اثرگذار بوده و درصدی از شدت رفتارهای سهل انگارانه بکاهد.

هنرمندان در این ایام می توانند به رسانۀ دیگری بدل شوند که بر قرنطینه و درخانه ماندن و عدم تردد بی جا تاکید نموده و دنبال نمایندگانشان را قانع سازند که همراهی تک تک افراد در چنین مواردی، می تواند به یک نتیجه جمعی اثربخش منجر گردد.

اطلاعات خود را براساس منابع معتبر بالا ببریم

بر این اساس حسن علیمردانی، تهیه نماینده و مدیرفیلم برداری سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی وبلاگ دبستانیها، و در راستای پویش سهم من در مبارزه با ویروس کرونا، بیان داشت: سهم من و دیگران در بحران شیوع کرونا دو وجهه دارد؛ در کاهش شیوع این بیماری و در افزایش شیوع این بیماری. مسلماً با رعایت یک سری از نکات (که اعلام شده و مکرراً در رسانه ها تکرار شده است) می توان این شیوع را کاهش داد و البته عدم رعایت آنان به گسترش هرچه بیشتر این بیماری و افزایش تبعات آن منجر می گردد.

تهیه نماینده فیلم های نفوذی (1387)، سلام بر فرشتگان (1389) و دربست (1393) گفت: یکی از مهم ترین نکات در این زمینه، شناخت این ویروس و راه های پیشگیری و انتقال آن و کسب اطلاعات از منابع موثق، علمی و معتبر است.

وی اضافه کرد: پس از شناخت و اشراف به موضوع باید به وسلیه کسب اطلاعات نسبی، ترس های توهمی را کنار گذاشته و به جای آن تمرکز خود را به احتیاط های ضروری و ملزم، معطوف کنیم.

مثلاً وقتی متوجه می شویم که این ویروس کوشش می نماید تا از مجاری تنفسی (دهان و بینی) به بدن راه یابد و به ریه ها برسد باید این راه ورود را از طریق راه های پیشگیری گفته شده، همچون زدن ماسک، شستن مدام دست ها و سایر نکات بهداشتی سد نموده و از ابتلای به آن جلوگیری کنیم.

بلا فولاد وجود انسان را آبدیده می نماید

مدیر فیلمبرداری فیلم های قاصد (1366)، نخلستان تشنه (1368)، تونل (1371)، جای امن (1372) و آخرین تکسوار (1377) یادآور شد: نکته مهم دیگر این است که هرگز نباید چنین موضوعی را شوخی تلقی نموده و آن را با مسخره کردن و جدی نگرفتن، بگذرانیم.

علیمردانی همچنین در تاکید بر نقش پراهمیت هنرمندان در روزهای قرنطینه توضیح داد: وظیفه هنر و هنرمندان در چنین مقطعی حساس و مهم است و آنان باید از طریق رسانه های فرهنگی و هنری که در اختیار دارند، فراتر از موارد ذکرشده گام بردارند و کوشش نمایند تا به سایر مردم امید بدهند؛ به مردم آموزش بدهند، سرگرمی ایجاد نموده و از این طریق دل های مردم را شاد نمایند. ضمن این که از یادآوری حکمت هایی که در دل بلاها نشسته است، غافل نشوند و بر این نکته تأکید نمایند که بلا فولاد وجود انسان را آبدیده می نماید و صفات فطری و شئون ذاتی انسان را به فعلیت می رساند.

مقابله با بحران احتیاجمند عزم همگانی است. بدون یک اراده جمعی معطوف به مواجهه مؤثر با بیماری امکان رهایی از زنجیره انتقال آن وجود ندارد. برهمین اساس و به ابتکار وبلاگ دبستانیها و روزنامه ایران پویشی برای فراخوان عمومی به مسؤولیت پذیری جمعی در برابر کرونا به راه افتاده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران وظیفۀ حساس هنرمندان در شرایط کنونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وظیفۀ حساس هنرمندان در شرایط کنونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید