توسعه متروی تهران از محل درآمدهای زیرزمینی

به گزارش وبلاگ دبستانیها، تهران (پانا) - شهردار تهران با تأکید بر اینکه اولویت شهرداری خط 6 و 7 مترو است، گفت که چهار خط نو با 138 ایستگاه در حال بارگذاری هستند تا حتی مابین ایستگاه ها در زیرزمین بارگذاری گردد و عایدی آن به عنوان منبع نو عایدیی خلق گردد.

توسعه متروی تهران از محل درآمدهای زیرزمینی

علیرضا زاکانی در جلسه امروز شورای شهر تهران درباره موضوع ایجاد خزانه واحد در شهرداری گفت: پنج ماه است که داریم به این موضوع می پردازیم. در بحث خزانه واحد، دست مدیرعامل و هیات مدیره سازمان ها و شرکت ها باز است، کما اینکه در سازمان های دولتی نیز این رخ داده است، اما تفاوت این است که ما به آنها اشراف پیدا می کنیم که عایدی آنها چقدر است و از آنها حساب کشی می گردد که مابه ازای این مبالغ چه اقدامی انجام می گردد و البته در همه این فرایند مدیرعامل و هیات مدیره تصمیم می گیرند.

وی اضافه کرد: انضباط اقتصادی، شفافیت، پرداخت الکترونیک و پرداخت ذی نفع نهایی از جمله نتایج حساب خزانه واحد است که یکی پس از دیگری در حال اتفاق است؛ در گذشته به علت نبودن خزانه واحد، اتفاقات و مفسده های اقتصادی، بی انضباطی های اقتصادی، عدم اشراف مدیریت شهری بر مسائل اقتصادی و عدم اشراف شورا بر شهرداری وجود داشت؛ این اقدام قفل بر فساد، ابهام و عدم شفافیت می زند و ما را به پیش می برد، موضوعی که هم در برنامه سوم وجود دارد و هم ابلاغیه دولت است.

زاکانی درباره تبصره چهارم لایحه بودجه سال 1401 شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های تابعه، بیان نمود: معنی ندارد که برای مثال مجتمع های ایستگاهی خط 10 بارگذاری گردد و از عایدی آن در خط 6 هزینه کنیم؛ این موضوع قابل اجرا نیست.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه اولویت شهرداری خط 6 و 7 مترو است، اضافه کرد: چهار خط تازه با 138 ایستگاه در حال بارگذاری هستند تا حتی مابین ایستگاه ها در زیرزمین بارگذاری گردد و عایدی آن به عنوان منبع تازه عایدیی خلق گردد.

زاکانی با اعلام اینکه هنوز 23 ایستگاه در خطوط 6 و 7 افتتاح و تکمیل نشده است، مطرح کرد: تعهدی که شهرداری به شورا داده بر مبنای تکمیل 11 خط مترو تا سال 1420 است؛ اولویت قطعی شهرداری تکمیل خطوط 6 و 7 مترو است، اما امکان ندارد که از بارگذاری خطوط 8 ،9 ، 10 و 11، خطوط 6 و 7 را تکمیل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید از منابع داخلی شهرداری تکمیل خطوط 6 و 7 انجام گردد، گفت: فرمایش اعضای شورا، اساس این تبصره را بهم می زند و امکانی که تعهد کردیم تا عرض چندسال مترو تهران را تکمیل کنیم، برای شهرداری مقدور نخواهد بود؛ تبصره چهارم این امکان را به شهرداری می دهد که با سرعت سایر خطوط را بدون تأمین اعتبار از سایر منابع عمومی، عملیاتی کنیم.

شهردار تهران بیان نمود: در بند دو و درباره TOD چه در رابطه با مجتمع های ایستگاهی تاسیس شده و چه در مواردی که در آینده تاسیس می گردد، باید این امکانات را فراهم کنیم و این نگاه که تا شعاع 300 متر از این مجتمع های ایستگاهی باید ارزش اضافه کرده ایجاد کند را هم باید مدنظر قرار دهیم؛ این مساله در خطوط 6 و 7 آماده انجام است و این یک امر کلی حاکم بر همه ایستگاه ها است، بنابراین TOD را به عنوان یک الگو لحاظ می کنیم.

وی اضافه کرد: مطالعات خطوط 4 گانه دیگر را نیز از دو ماه قبل کلید زدیم و قرارداد آن را بستیم و حتی عملیات احداث خط 10 مترو آغاز شده است

منبع: خبرگزاری پانا

به "توسعه متروی تهران از محل درآمدهای زیرزمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه متروی تهران از محل درآمدهای زیرزمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید