تمام سیاه چاله ها کلان جِرم نیستند

به گزارش وبلاگ دبستانیها، آژانس فضایی اروپا ساعاتی پیش تصاویری شگفت انگیز در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: تمام سیاه چاله ها کلان جِرم نیستند.

تمام سیاه چاله ها کلان جِرم نیستند

به گزارش وبلاگ دبستانیها، داده های جدید تلسکوپ فضایی هابل ناسا / آژانس فضایی اروپا هابل شواهدی بسیار دقیق را در مورد سیاهچاله های با جرم متوسط در جهان ارائه داده است.

داده های این تلسکوپ مهم تأیید کرد که سیاهچاله با جرم متوسط در داخل یک خوشه ستاره ای متراکم ساکن است.

سیاهچاله با جرم متوسط (Intermediate-mass black hole) احتمالاً سیاهچاله های جوانی هستند که از یک انفجار ابرنواختری پدید آمده اند و با بلعیدن مقدار زیادی ماده به این جرم رسیده اند و حالا در این حالت به نظر می رسند.

سیاهچاله های با جرم متوسط (IMBH) یکی از مواردی هستند که مدتها است دانمشندان در حال بررسی تکامل انها هستند.

تا به امروز تنها چند مورد سیاهچاله با جرم متوسط یافت شده است. آنها کوچکتر از سیاه چاله های کلان جرم و بزرگتر از سیاهچاله های ستاره وار هستند.سیاه چاله کلان جرم بزرگترین نوع سیاه چاله در کهکشان هاست که گمان می رود در مرکز تقریباً همه کهکشان ها از جمله کهکشان راه شیری نیز یافت شود. این سیاه چاله ها پر جرم ترین نوع سیاه چاله ها هستند و گرانش بسیار زیادی دارند که در جهان بی نظیر است. سیاهچاله ستاره وار (Stellar black hole) سیاهچاله ای است که عمدتاً از فروریزی حاصل از گرانش یک ستاره با جرم معمولی به وجود می آید. جرم این سیاه چاله جدید بیش از 50 هزار برابر جرم خورشید است و یافتن آن سخت است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تمام سیاه چاله ها کلان جِرم نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمام سیاه چاله ها کلان جِرم نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید