مونا شاهی، نویسنده و کارگردان انیمیشن آتش سرخ

به گزارش وبلاگ دبستانیها، صبا/ مونا شاهی نویسنده و کارگردان انیمیشن آتش سرخ که با تکنیک دو بعدی دیجیتالی ساخته شده و تا به امروز در جشنواره های مختلفی همانند جشنواره فیلم های شاعرانه زِبرا برلین، جشنواره بین المللی پویانمایی هیروشیما، فستیوال جهانی پویانمایی اِسپارک کانادا و… حاضر شده است در گفتگویی درباره شرایط فعلی این انیمیشن گفت: پس از به نمایش درآمدن نسخه 13 دقیقه ای فیلم در سال 99 و ارسال آن به جشنواره های خارجی فعلا ادامه حضور جشنواره ای فیلم را به علت شرایط حاکم بر جشنواره ها در دوران کرونا متوقف نموده ام.

مونا شاهی، نویسنده و کارگردان انیمیشن آتش سرخ

او ادامه داد: پس از توقف پخش جشنواره ای انیمیشن و به علت بازخوردهای خوبی که دریافت کردم، با اینکه کار سختی بود ولی تصمیم گرفتم با نگرشی تازه، 2 دقیقه از آن را حذف کنم به همین علت مجبور شدم دوبله کار را مجدد انجام دهم و از مهدی سلطانی خواستم که دوباره نریشن های آن را بازگو کند، او هم با مهربانی قبول کرد و با وجود برنامه شلوغ کاری این امکان را برایم فراهم کرد.

به گفته وی، در حال حاضر فیلم با تغییرات نو قرار است راهی جشنواره ها گردد.

این نویسنده و کارگردان در ادامه درباره بازخوردهای نسخه 13 دقیقه ای انیمیشن آتش سرخ در جشنواره های خارجی در سال 99 اظهار داشت: موضوع آتش سرخ جزو آن دسته از موضوعاتی نیست که محبوب داوران جشنواره ها باشد و بیشتر درون مایه های فلسفی دارد به همین علت این انیمیشن در جشنواره ها با آرای متفاوتی رو به رو شد.

شاهی تاکید نمود: در جشنواره ها نظر داوران اینگونه بود که آتش سرخ به این علت که نبرد موجودات با تاریکی را نشان می دهد، نمادی از تاریکی موجود در دنیا سیطره حاضر است حتی بعضی معتقد بودند که با شرایط خفقان آوری که به علت شیوع بیماری کرونا در دنیا ایجاد شده است هم حسی دارد.

این انیماتور در بخش دیگری از صحبت هایش از سرانجام نگارش فیلمنامه انیمیشن کوتاه کَران اطلاع داد و درباره داستان و فضای آن گفت: کران زندگی پسر بچه ای را روایت می نماید که در 2 دنیا متفاوت که میان پدر و مادرش وجود دارد، زندگی می نماید، او دنیای فانتزی را می بیند و تصور می نماید. فضای فیلم در لایه زیرین خود یک رویکرد روانشناسانه دارد و درباره بچه هایی ست که دچار نوعی سرگشتگی هویتی هستند.

کارگردان انیمیشن پسرک درباره علت انتخاب نام فیلم نوش کران گفت: کران جایی ست که آسمان و دریا به هم می رسند و در واقع نقطه تعادل این 2 عنصر است، این مساله به موضوع داستان ربط دارد و به همین علت نام کران را برای آن برگزیدم.

انیمیشن 10 دقیقه ای سیاه چاله را می سازم

او با بیان اینکه در ساخت این انیمیشن حدودا هشت دقیقه پیش بینی شده است و پتانسیل آن را دارد که با تکنیک های مختلفی کار گردد، اسم کرد: در حال حاضر متن کران را به پنجمین مسابقه فیلمنامه نویسی کانون پرورشی فکری بچه ها و نوجوانان فرستاده ام که در مرحله اول این مسابقه از بین 190 کار، حدود 19 اثر انتخاب شد، گمان می کنم از میان آن ها و بین 9 نامزدی نام کران هم اعلام شده است.

شاهی درباره زمان ساخت کران اظهار داشت: درباره زمان ساخت و فراوری این کار هیچ پیش بینی ندارم زیرا به بودجه ای که بتوانم برایش فراهم کنم و زمان خودم وابسته است.

این انیماتور در بخش دیگری از صحبت هایش از طرح انیمیشن حدودا 10 دقیقه ای دیگری به نام سیاه چاله اطلاع داد و اظهار کرد: سیاه چاله قصه ای فانتزی دارد. این انیمیشن درباره یک کتری سوت دار است که در خانه پیرزنی روزگار می گذارند، این کتری از آنچه که هست راضی نیست و با وجود قرار گرفتن در جهتی نو از زندگی و پیروز شدن در آن، متوجه می گردد جهت موجود چیزی که همواره فکر می نموده نیست.

وی تاکید نمود که مایل است سیاه چاله را در مرحله فراوری با تکنیک کات اوت سنتی کار کند.

شاهی درباره طرح فیلمنامه دیگر خود هم که هنوز شرایط ساخت آن برایش فراهم نشده است، شرح داد: اسم این فیلمنامه هنوز تعیین نیست ولی درباره یک فیل در تاریکی است که البته با داستان معروف فیل در تاریکی تفاوت دارد. این طرح را از بقیه کارهایم بیشتر دوست دارم و سال هاست که آن را در دست دارم ولی برای فراوریش به بودجه قابل توجهی احتیاج دارم که امیدوارم بتوانم آن را فراهم کنم.

او درباره برنامه های کاری حال حاضر خود عنوان کرد: هم اکنون مشغول پرورش یک سریال انیمیشن هستم که نویسندگی و کارگردانی اش را هم خودم برعهده دارم، هم زمان مشغول نوشتن برای یک پروژه دیگر هم هستم که زمان زیادی از من می گیرد.

شاهی در سرانجام درباره آینده انیمیشن کوتاه در ایران ابراز نگرانی کرد و شرح داد: ممکن است برای کارهای دانشجویی بتوان با بودجه کم انیمیشن کوتاه ساخت اما برای کارهای حرفه ای تر این کار واقعا مشکل است. البته نمی توان یاری های مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی برای زنده ماندن انیمیشن کوتاه را نادیده گرفت اما تهیه بودجه هر روز دشوارتر می گردد. من فکر می کنم در آینده ساخت انیمیشن کوتاه با بودجه های کم دیگر امکان پذیر نباشد به طوری که ممکن است روزی تبدیل به یکی از آرزوهای مان گردد مگر اینکه راهی پیدا کنیم و با پیچ کردن طرح کارهای کوتاه به جشنواره های خارجی بودجه های مورد احتیاج را فراهم کنیم؛ در حال حاضر شاید تنها راه نجات مان همین تفاوت عرضه باشد.

منبع: همگردی

به "مونا شاهی، نویسنده و کارگردان انیمیشن آتش سرخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مونا شاهی، نویسنده و کارگردان انیمیشن آتش سرخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید