موافقتنامه ایران و اوراسیا به تجارت آزاد ارتقا یابد

به گزارش وبلاگ دبستانیها، تهران (پانا) - رئیس کل سازمان توسعه تجارت بر ضرورت ارتقای موافقتنامه ترجیحی میان ایران و اتحادیه مالی اوراسیا به موافقتنامه تجارت آزاد تا یک سال آینده تاکید نمود.

موافقتنامه ایران و اوراسیا به تجارت آزاد ارتقا یابد

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادیوم پس از مراسم افتتاحیه نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در تهران در نشست مقامات کشورهای عضو اتحادیه مالی اوراسیا ضمن قدردانی از برگزاری این رویداد در شرایط پاندمی کرونا، بر اهمیت همکاری تجاری با کشورهای عضو اتحادیه مالی اوراسیا تاکید نمود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با ابراز خرسندی از امضای موافقتنامه موقت تجارت ترجیحی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه مالی اوراسیا به منظور کاهش تعرفه های تجاری به ضرورت ارتقای این موافقتنامه به موافقتنامه تجارت آزاد طی یک سال آینده اشاره نمود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران بعلاوه ابراز امیدواری کرد با برطرف تحریم های ظالمانه علیه کشورمان و برطرف تحریم های بانکی، همکاری های تجاری ایران با کشورهای عضو این اتحادیه بیش از پیش توسعه پیدا کند.

در ادامه این نشست ایبرایف، رئیس شورای تجاری اتحادیه مالی اوراسیا، ضمن تشکر از ابتکار ایران در برگزاری این رویداد عظیم علی رغم شرایط کرونایی، با اشاره به وجود تحریم ها و مسائل نقل و انتقال پول و بعضی مسائل حمل و نقل و لجستیکی و عدم استفاده حداکثری از ظرفیت های بنادر دریای خزر و ضرورت حل این مسائل، ابراز امیدواری کرد تا با کوشش مشترک همکاری های تجاری و مالی به ویژه در زمینه های کشاورزی و پتروشیمی و سدیگر زمینه ها توسعه یابد.

بعلاوه، اسکوف یوگنی، رئیس کمیته سیاست مالی و توسعه استان ولگاگراد روسیه، که به صورت مجازی در جلسه حضور داشت با تشریح موقعیت بسیار خوب جغرافیایی و سیستم حمل ونقل این استان از آمادگی ولگاگراد در زمینه فراوری و صادرات محصولات کشاورزی به ویژه غلات اطلاع داد.

در ادامه، تکاچنکو، رئیس اتاق بازرگانی و دیگر نماینده استان ولگاگراد هم با اشاره به ظرفیت های بندری ولگاگراد، گزارشی از سفرهای صورت گرفته هیأت های ایرانی به ویژه سفر هیأتی از استان مازندران به این شهر در سال های گذشته و امضای تفاهم نامه و تأسیس خانه بازرگانی استان مازندران در استان ولگاگراد ارائه داد.

جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، عبیدانف، رئیس شورای تجاری ایران و روسیه، منصوری، رئیس اداره همکاری های بین المللی وزارت امور خارجه، عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان و بعلاوه رایزنان بازرگانی سفارت خانه های بلاروس و قزاقستان در تهران هم در این نشست به ایراد سخنرانی پرداختند و با قدردانی از برگزاری این نمایشگاه بر اهمیت توسعه هر چه بیشتر همکاری های مالی میان ایران و اتحادیه مالی اوراسیا، برطرف تحریم ها و مسائل زیر ساختی، تسهیل در صدور ویزا و هم استمرار برگزاری چنین رویدادهایی تاکید نمودند.

یادآور می گردد، بر اساس اعلام مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا، واردات ایران از اوراسیا در سال 2020 به حدود یک میلیارد و 650 میلیون دلار رسیده است که نسبت به سال 2019 علی رغم شیوع ویروس کرونا و کاهش حجم تجارت دنیای رشد داشته و این در حالی است که واردات ایران از دنیا طی این مدت با کاهش 14 درصدی روبرو بوده است.

بعلاوه صادرات ایران به اوراسیا در سال 2020 به رقم یک میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده که نسبت به سال گذشته نشان دهنده رشد 50 درصدی است و در مجموع حجم تجارت فیمابین در سال 2020 به حدود 2 میلیارد و 900 میلیون دلار رسیده که رشد 18 درصدی را نسبت به سال 2019 نشان می دهد. خاطرنشان می سازد، نخستین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در تهران، 18 تیر ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران افتتاح شد.

گفتنی است، این نمایشگاه که با حضور هیأت هایی از کشورهای عضو اتحادیه مالی اوراسیا شامل کشورهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، و شرکتهای ایرانی در زمینه های مواد غذایی، حمل و نقل، پتروشیمی، منطقه ها آزاد و فروشگاه های زنجیره ای برگزار شده است تا روز دوشنبه 21 تیرماه برپا خواهد بود و نشست های تخصصی رو در رو بین تجار با فعالان مالی روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان هم در طول نمایشگاه برگزار می گردد. گفتنی است، تجار، بازرگانان و علاقمندان می توانند از این نمایشگاه با رعایت پروتکل های بهداشتی بازدید نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "موافقتنامه ایران و اوراسیا به تجارت آزاد ارتقا یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موافقتنامه ایران و اوراسیا به تجارت آزاد ارتقا یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید