مواد غذایی مضر برای استخوان

به گزارش وبلاگ دبستانیها، برای داشتن استخوان هایی محکم و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، علاوه بر خوردن غذاهای مفید و مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین دی، کنار گذاشتن عادات غذایی خطرناک برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان هم بسیار ضروری و مهم است. نباید فراموش کنید که پوکی استخوان مثل دیابت یا فشار خون بالا از بیمار هایی است که با داشتن رژیم غذایی مناسب می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. در ادامه به معرفی مواد غذایی مضر برای استخوان خواهیم پرداخت.

مواد غذایی مضر برای استخوان

با مواد غذایی مضر برای استخوان آشنا شوید

اسفناج خام

اگر چه مصرف اسفناج پخته برای جلوگیری از پوکی استخوان مفید است. اما نوع خام آن به دلیل وجود ماده ای به نام اگزالات مانع از جذب کلسیم در بدن می گردد.

نوشابه های گازدار

نوشابه های گازدار علاوه بر این که سرشار از کافئین هستند، به دلیل اسید فسفریک و اسید معدنی که از جذب کلسیم جلوگیری می نمایند، برای استخوان ها مضر هستند. افرادی که استعداد یا سابقه خانوادگی پوکی استخوان دارند، باید مصرف نوشابه های گازدار را قطع نمایند.

لاکیدو ؛ نیوشابه لبنی گازدار

نیوشابه لاکیدو، نوشیدنی لبنی جدیدی است که از شیر ساخته می گردد. به همین سادگی! یعنی ماده اصلی تشکیل دهنده لاکیدو از فیلتراسیون شیر خالص و حذف پروتئین و چربی آن به دست می آید. با حذف پروتئین و چربی، رنگ، بو و مزه شیر از بین می رود و آن چه باقی می ماند مایع شفاف شبیه به آب است که سایر املاح مفید مانند کلسیم، ویتامین های شیر و اسید لاکتیک حاصل از تولید شیر را شامل می گردد که به آن سرم شیر یا همان پرمیت می گوییم.

مصرف زیاد کافئین

نوشیدن بیش از حد قهوه، مانع از جذب کلسیم در بدن می گردد. هر چه در طول روز مقدار بیشتری کافئین مصرف کنیم، کلسیم بیشتری از ادرارمان دفع می گردد. بنابراین مقدار کافئین مصرفی تان را کنترل کنید. اگر عادت به نوشیدن قهوه دارید، قهوه تان را باشیر بنوشید.

مصرف زیاد نمک

متاسفانه مصرف بیش از حد نمک، موجب مرگ سالانه دو میلیون و 300 هزار نفر می گردد. علاوه بر افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی، هر چه مقدار نمک بیشتر باشد، دفع کلسیم از ادرار و عرق فرد بیشتر است. نمک هم چنین باعث اسیدی شدن خون می گردد و به این ترتیب احتمال بروز التهاب در بدن افزایش پیدا می نماید که برای سلامت مفاصل مضر است. معمولا روی برچسب ترکیبات مواد غذایی مقدار سدیم را ذکر می نمایند.

بدن شما فقط به 2/3 گرم نمک در روز احتیاج دارد. سه چهارم نمک از مواد غذایی فرآوری شده و صنعتی تامین می گردد. غذاهای آماده، سوسیس و کالباس، کنسروها و غیره سرشار از نمک و برای سلامتی استخوان ها مضر هستند.

هنگام خرید هر محصولی، برچسب مواد غذایی محصول را حتما مطالعه کنید.

مصرف زیاد گوشت

پروتئین های حیوانی و مصرف زیاد گوشت به دلیل آزاد کردن اسیدهایی مثل اسیدفسفریک و سولفوریک اسید باعث تغییر در مقدار PH بدن می شوند. هر چه PH بدن اسیدی تر باشد، مواد معدنی بیشتری از استخوان ها خارج می گردد. برای متعادل نگه داشتن سطح اسیدی و قلیایی بدن، باید همراه با پروتئین های حیوانی از غلات و سبزیجات استفاده کرد.

پزشکان مصرف روزانه 46 گرم پروتئین برای زنان و 56 گرم پروتئین برای مردان را توصیه نموده اند.

غذاهای التهابی

مصرف بیش از حد محصولاتی مثل گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و سایر مواد غذایی التهاب آور منجر به التهاب استخوان و در نهایت تسریع فرایند ابتلا به پوکی استخوان خواهد شد.

مواد غذایی آلرژی زا

مصرف برخی از مواد غذایی باعث افزایش نشانه های آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی در افراد می گردد. اگر با مصرف برخی از مواد غذایی دچار آلرژی می شوید، باید موضوع را با پزشک معالج تان در میان بگذارید تا دکتر با دادن برنامه غذایی مناسب، به تدریج آن ماده را از رژیم غذایی تان حذف کنید.

منبع: کتاب کاله

به "مواد غذایی مضر برای استخوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی مضر برای استخوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید