ملکی: جشنواره های رشد باید از حاشیه به متن بیایند و به بهره برداری عملی برسند

به گزارش وبلاگ دبستانیها، تهران (پانا) - رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در اختتامیه پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد، بر توجه به جشنواره های مختلف رشد تاکید کرد.

ملکی: جشنواره های رشد باید از حاشیه به متن بیایند و به بهره برداری عملی برسند

حسن ملکی در این مراسم با گرامیداشت پنجاهمین دوره از برگزاری فیلم رشد گفت: پنجاه سال عمر برای برگزاری جشنواره بین المللی رشد پیام دارد. معمولا بر هر انسانی پنجاه سال سپری شود دیگران در دل شان حس احترام به او پیدا می کنند زیرا سن بالا احترام می آورد. این فقط انسان نیست که اگر سالها سپری شود مقام پیدا می کند و انسان ها در برابر او خاضع می شوند بلکه بر هر موجودی که سالها از او سپری شده است، چنین است. حالا ما در برابر این رویداد فرهنگی پنجاه ساله چه کنیم؟

باید از این جشنواره عملی بهره برداریم نه عددی

ملکی با اشاره به ابعاد هنر و ارتباطش با فلسفه گفت: ما باید از فرآورده های این موجود محترم پنجاه ساله بهره برداری عملی کنیم و نه عددی. متاسفانه از این میراث عظیم فرهنگی و هنری استفاده لازم را نبرده ایم. اگر به این نقطه برسیم که فرآورده این جشنواره از حاشیه به متن بیاید هنرمندی به خرج داده ایم. باید تلاش کنیم جشنواره فیلم رشد، عکس، کتاب و تولید محتوای الکترونیکی رشد وارد متن برنامه ریزی های ما شود.

رییس سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش به مقوله تحول و رابطه اش با مقوله هنر اشاره کرد و گفت: سازمان پژوهش اکنون در مرحله تحول، عمر می گذراند. قطار تحول در سازمان پژوهش و برنامه ریزی به حرکت درآمده است. باید دید هنر و فیلم در جغرافیای تحول چه جایی دارد.

عمق فلسفه تربیت با هنر رخ می دهد

وی افزود: تحول یک عمق دارد که به وسیله فلسفه بوجود می آید. انسان اگر علاقه مند به فلسفه اسلامی باشد عمق فلسفه با تحول رخ می دهد. تحول در طول با سیر تکوینی رشد اتفاق می افتد. کشف استعداد تکوینی کودک و نوجوان به وسیله انسان شناسی دینی پدید می آید. طول تحول ما یک صراط مستقیم روشنگر امیدآفرین نخواهد بود. عرض این تحول نیز به وسیله کشف نظام ارتباطی خود با دیگری رشد می یابد. اما ارتفاع تحول به وسیله هنر محقق می شود. اگر تحول عمیق باشد و طول و عرض داشته باشد، بالا نمی رود لذا جشنواره بین المللی فیلم رشد می خواهد ابزاری داشته باشد که به این ارتفاع توجه ویژه کند.

تحول منهای هنر یعنی درخت بی هنر

ملکی گفت: تحول منهای هنر یعنی درخت بی هنر. ارتفاع هنر با تخصص شکل نمی گیرد. ارتفاع در تحول با برنامه هنرمندان ممکن می شود و همه هنرها بالا برنده هستند اما فیلم تاثیرگذاری عمیق تری دارد.

وی افزود: فیلم آموزشی خوب، کودک ما را آرام می کند. جشنواره پنجاهم هم رو به اتمام است لذا باید میثاق ببندیم که بسته های تربیت و یادگیری مان خالی از هنر نباشد و روح هنری داشته باشد تا به تحول ما ارتفاع بدهد. با برنامه درسی امیدبخش کودک را رشد دهیم که این مهم با هنر ممکن می شود.

منبع: خبرگزاری پانا

به "ملکی: جشنواره های رشد باید از حاشیه به متن بیایند و به بهره برداری عملی برسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملکی: جشنواره های رشد باید از حاشیه به متن بیایند و به بهره برداری عملی برسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید