راهنمای خرید وانت

به گزارش وبلاگ دبستانیها، برترین وانت بازار ایران کدام است؟ در این مطلب قصد داریم نگاهی به برترین وانت های بازار ایران بیاندازیم و با آنالیز اجمالی مشخصات هر کدام، این وانت ها را به شما معرفی کنیم.

راهنمای خرید وانت

مشتریان بازار معاملات خودرو تنها به خریداران ماشین های سواری محدود نمی شوند. این درست است که بخش بزرگی از متقاضیان خودرو چه مجرد و چه متاهل و با خانواده در پی یک خودروی سواری در کلاس های مختلف سدان، شاسی بلند و … هستند، اما غیر از این گروه، مشتریانی نیز وجود دارند که به خاطر کار و شغل و همینطور شرایط زندگی و خانوادگی، یک ماشین سواری جوابگوی احتیاج آنها نیست.

از کسی که در شاخه باربری و جابه جایی لوازم و اسباب مختلف کار می نماید یا کسانی که زیاد مسافرت می نمایند و لوازم شان کم نیست به این نوع ماشین احتیاج دارند تا باقی مشتریانی که مامور خرید و تهیه لوازم یک شرکت و کارخانه هستند و دلایل خاص خود را برای خرید یک ماشین باری و وانت خواهند داشت.

در بازار ایران تنوع وانت و پیکاپ متاسفانه چندان زیاد نیست، اما از دیرباز نمونه های خوب و با کیفیتی وجود داشته و در چند سال اخیر مدل هایی نوتر نیز به این دسته از گزینه های بازار اضافه شده اند. در مطلب زیر به کوشش برای جواب دادن به این سوال وانت چی بخرم؟ خواهیم بود و موارد مناسب و فعال در بازار ایران را بطور مختصر معرفی خواهیم کرد.

1 - پیکان وانت (باردو)

اولین گزینه از لیست برترین وانت محصولی قدیمی شرکت ایران خودرو است که دیگر جای فعالی در بازار خودروهای صفر و نو ندارد. باردو مقرون به صرفه ترین وانت در بازار محسوب می گردد و اگر چه یکبار به علت عدم رعایت استانداردهای ایمنی و خطرناک بودن از سوی مقامات اداره هدایت و رانندگی در سال 1391 دچار توقف فراوری شد، اما بعد از مدتی کوتاه و با بهبود سیستم ترمز و تغییراتی در سپر و چراغ در سال 1393 دوباره توانست به فراوریات بازار برگردد.

هر چند که در نهایت فراوری این مدل در سال 1395 برای همواره به انتها رسید تا جای خود را به مدل پیشرفته تری بدهد. باردو با موتورهای 1600 و 1700 سی سی و در دو نسخه بنزینی و دوگانه سوز ارایه شد و هم اکنون با حدود قیمتی که اشاره شده است می توان در بازار دست دوم آن را پیدا کرد. از آنجا که ساختار فنی این محصول شبیه به پیکان است، بازار خوبی در تعمیرات و تهیه لوازم یدکی دارد اما ظرفیت کشش این خودرو تنها در حدود 600 کیلوگرم است و با توجه به مقدار مصرف سوخت و استهلاک، وانتی با کیفیت و سطح بالا محسوب نمی گردد.

پیکان وانت یا همان باردو در حال حاضر یکی از برترین وانت های بازار ایران است که اگر در پی خرید وانت یا پیکاپ هستید، گزینه خوبی به نظر می رسد.

آگهی های خرید و فروش پیکان وانت

2 - وانت آریسان

نمونه داخلی بعدی در این لیست راهنمای خرید وانت محصولی دیگر از گروه فراوریی ایران خودرو است. این خودروساز ایرانی بعد از خارج کردن پیکان وانت از خط فراوری، این مدل را که بر روی پلتفرم پژو 405 ساخته شده بود رونمایی کرد.

چهرهٔ این محصول از جلو کاملاً شبیه به 405 و پژو پارس است، اما نسبت به باردو از امکانات و سطح ایمنی بیشتری برخوردار است. آریسان مجهز به کولر، سیستم ضد سرقت، کیسه هوا، سیستم صوتی پیشرفته تر، فرمان هیدرولیک و ترمز ABS شده بود و یک موتوری 1700 سی سی چهار سیلندر روی آن قرار گرفته و به صورت دوگانه سوز ارائه شد. شتاب اولیه آن در حد 12 ثانیه است و حدود 9 و نیم لیتر سوخت مصرف می نماید.

غیر از موارد اشاره شده، می توان در آریسان به وجود مه شکن عقب و شیشه های برقی هم اشاره نمود. ضمن اینکه قسمت باری آن به طور محسوسی نسبت به پیکان وانت بزرگتر شده است و کابین مناسب و جاداری دارد، اما شاسی این ماشین آن چنان که باید برای یک ماشین باری طراحی نشده و کمی ضعیف است.

در هر صورت، وانت آریسان نیز یکی از برترین وانت های موجود در بازار است که می تواند احتیاجها بعضی از خریداران را برطرف کند.

آگهی های خرید و فروش وانت آریسان

3 - وانت کارا

سومین گزینه از لیست برترین وانت بازار وانت کارا است که نامی آشناست. محصولی قدیمی و آشنا که همچنان در حال فراوری و در بازار فعال است. کارا که از روی مزدا وانت فراوری شده بسیار شبیه به همان مدل است و با دو موتور 1700 و 2000 سی سی در دو تیپ تک کابین و دو کابین و به صورت دوگانه سوز ساخته شده که هم اکنون تنها نسخه 2000 آن در بازار خودروهای صفر وجود دارد.

کارا مجهز به سیستم تهویه مطبوع، کیسه هوا برای هر دو سرنشین جلو و ترمزهای ABS است. با وجود استحکام نه چندان بد و حجم باری خوب، اما این ماشین کیفیت خوبی در ساخت ندارد و از آن مهمتر این است که در طول سالیان درازی که از معرفی آن می گذرد دیگر چهره ای تکراری و قدیمی پیدا نموده است؛ موضوعی که دو چراغ ساده مربعی جلو به آن دامن می زند.

نسخه تک کابین دارای فضای باری بزرگتر و قدرت کشش 800 کیلوگرم و نسخه دوکابین با فضای باری کوچکتر می تواند حدود 500 کیلوگرم وزن را بکشد.

آگهی های خرید و فروش وانت مزدا

4 - وانت زامیاد

وانت زامیاد از قدیمی ترین و ابتدایی ترین عناوین برترین وانت های بازار است که تقریباً تمامی رانندگان کشور این مدل را می شناسند. از زمان حضور زامیاد در کشور حالا نزدیک به 40 سال می گذرد. ماشینی که مهمترین و معروفترین نکته اش در بین دارندگان و هواداران، قدرت کشش وزن بیشتر از 2 تنی آن است و بسیاری معتقدند این محصول وقتی بار بیشتری روی آن قرار داشته باشد بهتر رانده می گردد!

در طرف مقابل اما همواره کارشناسان از کیفیت پایین ساخت، تکراری شدن چهره و بیش از حد خطرناک بودن آن در جاده به علت رعایت نکردن سطح مناسب ایمنی انتقاد می نمایند. اما واقعیت این است که نیسان وانت زامیاد از روز اول تا به امروز در فاکتور کاردهی در مقایسه با خودروهای هم رده و همکلاس خود سر بالایی دارد و قدرت آن با توجه به اینکه دیگر خودروهای هم سایزش توانایی کشش حتی یک تن وزن را هم ندارند صحتی بر این نزاع است.

زامیاد در مصرف سوخت و رعایت استانداردها در کیفیت و ایمنی نمره بسیار پایینی می گیرد. هر چند که در سال های اخیر و فراوریات نو آن از سوی گروه سازنده بعضی از امکانات مثل ترمز ABS ، فرمان هیدرولیک و محدودنماینده سرعت به این محصول اضافه شد اما تیغ تیز نقدها همچنان به سوی این ماشین روانه می گردد.

در نهایت جای شکی باقی نیست که هر سه مدل بنزینی، دیزلی و دوگانه سوز زامیاد یکی از گزینه های برترین وانت برای کار کردن در کشور به شمار می فرایند.

آگهی های خرید و فروش وانت زامیاد

5 - وانت کاپرا

پنجمین گزینه از برترین وانت های بازار یکی از نمونه محصولات چینی در این بخش از بازار که در دو نسخه تک کابین با یک دیفرانسیل و دو کابین با دو دیفرانسیل ساخته شده و مسلماً تیپ تک دیفرانسیل آن مقرون به صرفه تر است.

کاپرا که هم اکنون نسخهٔ دوکابین آن در بازار خودروهای صفر فعال و در دسترس است با مدل 2 شناخته می گردد. این تیپ با موتور 2400 سی سی عرضه می گردد و در 100 کیلومتر نزدیک به 10 و نیم لیتر بنزین مصرف می نماید.

سیستم ترمز ABS هوشمند، کیسه هوا، مه شکن عقب و جلو، شیشه ها و آینه های برقی و بعلاوه سنسور دنده عقب از جمله امکانات ایمنی و رفاهی آن است. کاپرا اما در مقدار استهلاک نمره بالایی نمی گیرد و در صورت استفاده با وزن زیاد، قدرت کشش ماشین در سربالایی ها مطلوب نخواهد بود.

در انتها باید گفت که به علت مصرف زیاد سوخت، گزینه مناسبی برای مصرف شهری نیست. تیپ تک دیفرانسیل و تک کابین آن حدود 50 میلیون تومان از تیپ دو کابین قیمت کمتری دارد.

آگهی های خرید و فروش وانت کاپرا

6 - فوتون تونلند

آخرین گزینه برای انتخاب برترین وانت بازار ایران فوتون تونلند است. مدل تونلند که به وسیله ایران خودرو معرفی گردید، شاید برترین وانت بازار ایران به حساب نیاید، اما قرار بود جای تویوتا هایلوکس گران قیمت را بگیرد و چهره و فرم بدنه این ماشین هم در واقع بسیار شبیه به آن محصول ژاپنی است.

از رونمایی این محصول در جهان حالا حدود 10 سال می گذرد و امروز در کنار نسخه بنزینی، در سری دیزلی و گازوییل سوز نیز با یک موتور 2800 سی سی ارایه می گردد. از حدود دو سال پیش نماینده ایرانی عرضه نماینده این مدل، نسخه نوی را که استاندارد آلایندگی آن به یورو 5 بهبود پیدا نموده بود رونمایی کرد. تونلند نو در کنار امکانات قبل، چهره ای بهتر پیدا نموده و مجهز به آپشن های بیشتر و بعلاوه موتور توربو نوتری شده بود.

این خودرو به علت عرضه محدود از بازار دست دوم و تهیه لوازم یدکی مناسب و بعلاوه خدمات پس از فروش سطح بالایی بهره نمی برد و موتور دیزلی آن به کیفیت سوخت حساسیت دارد. در مقابل اما کیفیت ساخت بالایی دارد و مدل دو دیفرانسیل آن دارای سیستم هوشمند ضد لغزش و مصرف سوختش حدود 10.5 لیتر در 100 کیلومتر است.

آگهی های خرید و فروش فوتون

جمع بندی

در انتها باید گفت که غیر از موارد اشاره شده در بالا، چند مدل دیگر مثل گریت وال وینگل 5 و وانت ریچ پارس خودرو نیز در بازار فعال هستند که کم وبیش با مشخصاتی مشابه همین محصولاتی که در بالا اشاره شد، عرضه می شوند.

نکته مهم اینجاست که برای خرید وانت، مثل فرایند خرید یک خودروی سواری، به جز قیمت، امکانات و قدرت ماشین انتخابی، شرایط و نوع احتیاج خریدار نیز موضوعی با اهمیت محسوب می گردد.

امیدواریم که این راهنمای خرید وانت توانسته باشد اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار داده باشد. نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما برترین وانت موجود در بازار ایران کدام است؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "راهنمای خرید وانت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید وانت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید