توزیع رایگان کتاب های حوزه دفاع مقدس از ارزش آنها می کاهد

به گزارش وبلاگ دبستانیها، رضا هوشمند مدیرمسئول انتشارات مشق شب در گفت وگویی با خبرنگار خبرنگاران در سمنان، در پاسخ به این پرسش که چرا در حوزه مخاطب، بعضی از کتاب های مرتبط با شهدا، مخاطب عام ندارد؟، گفت: دلیل اصلی این موضوع عدم فرهنگ سازی، کار نکردن روی شناساندن شهدا و تاثیر آن ها بر جامعه و دلیل دیگر عدم ورود نویسندان مختلف به حوزه نگارش در این بخش است وگرنه یکی از ناب ترین و مهم ترین موضوعات شهدا، زندگی، رفتار و کارهای شان است.

توزیع رایگان کتاب های حوزه دفاع مقدس از ارزش آنها می کاهد

کتاب هایی که از رانت دولت برخوردارند، محتوای سفارشی دارند

وی اضافه کرد: توزیع نامناسب کتاب بخشی از چرخه معیوب است و کتاب هایی که از رانت دولت و حمایت دولتی برخوردارند، از محتوای سفارشی برخوردارند و قلم های متوسط هم در کاهش کیفیت محتوا موثر است و نهایتا مخاطب آن ادارات دولتی هستند؛ ترویج کتابخوانی می تواند با بها قائل شدن برای قلم قوی و محتوای مناسب و شکل نگارش های امروز و توجه به ذائقه مخاطب شکل گیرد.

سو تفاهم فرهنگی و خیال دانایی ماحصل رشد دانش نظری

هوشمند یادآور شد: فرهنگ کتابخوانی هنوز نهادینه نشده و از آن بدتر اینکه کتاب های خوانده شده هم بیشتر دانش نظری را رشد داده و در رفتار، گفتار و عملکردمان بی تاثیر اگر نباشد، کم تاثیر است؛ و این موجب شده ما دچار یک سوء تفاهم فرهنگی و خیال دانایی شویم و به نظرم ایرادش کمتر از بی سوادی و کمی مطالعه نیست.

وی اضافه کرد: سازمان های نظامی و دولتی متولی اصلی این معضل نیستند و در این میان بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در صندلی اولی سیاست گذرارانی که سهم فرهنگ کتاب مطالعه و دانایی حاصل شده از آن را کم می شمارند و برایش بودجه، اهمیت و کوشش ندارند و البته این کاستی دولتی و سازمانی از سوی نهادهای فرهنگی متولی کار، رافع مسئولیت نویسندگان، ناشران، و مترجمان و سایر فعالان عرصه دانش و فرهنگ و مطالعه نیست.

مدیرمسئول انتشارات مشق شب در دامغان، گفت: البته محتوای قوی و نگارش روان، مخاطب پر و پا قرص خود را دارد و این یعنی به پرورش، حمایت و یاری به نویسندگان نوظهور و حرمت گذاری برای نویسندگان صاحب سبک احتیاج است.

احیای مجدد نفس به شماره افتاده مطالعه با ورق زدن و خواندن کتاب

هوشمند توضیح داد: در نهایت توجه شما را به سمت حمایتی که آحاد مردم با خرید، خواندن و تاثیر پذیری مثبت از مطالعه و فرهنگ مبتنی بر آن خواهند داشت، جلب می کنم؛ کتاب به خوانش محتوا و صدای کسی که آن را می خواند زنده است و نفس به شماره افتاده مطالعه با ورق زدن و خواندن کتاب دوباره احیا خواهد شد.

در حوزه معرفی دفاع مقدس نقص داریم

وی اضافه کرد: نویسندگی مرز و حد ندارد، استانی و غیر استانی ندارد و اگر مروج خوبی برای معرفی سوژه اصلی یعنی دفاع مقدس، شهدا، اتفاق های ایثارها و رشادت ها باشیم با این وسایل ارتباط جمعی و رسانه ها نویسندگان و مترجمانی هستند که به موضوع از ابعاد مختلف بپردازد و این یعنی ما در حوزه معرفی آن نقص داریم؛ البته که حمایت از نویسندگان و مترجمان درون استانی و حمایت از تشکل های صنفی ایشان می تواند در میان مدت موجب ارتقا سطح و رتبه نویسندگی درون استانی شود.

پژوهشگر و نویسنده دامغانی در پاسخ به سوال تاثیر زمان در از بین رفتن اسناد و فراموشی خاطرات رزمندگان دفاع مقدس اعلام کرد: پرسش تلخی است و پاسخ آن تلخی دوچندان دارد؛ این معضل یعنی از دست دادن اسناد، از دست دادن راویان اتفاق ها و ماجراها و همچنین همه چیزهایی که به نحوی به جنگ، دفاع مقدس، شهدا و ... بازمی شود و می تواند خسران بزرگی باشد که البته احتیاج به توجه، مستندسازی، دریافت گزارش، گفت وگو و ثبت و ضبط تاریخ شفاهی دفاع مقدس به صورت حرفه ای و استاندارد و مبتنی بر علم روز است.

هزینه بر بودن ارائه آمار و گزارش کار برای مقام مافوق در دوایر دولتی

مدیرمسئول انتشارات مشق شب گفت: روزمرگی، بی انگیزگی و فقدان خلاقیت ارگان های دولتی معضلی است که نه تنها به این موضوع بلکه به همه بخش های سیستم ضربه زده و می زند و متاسفانه باید بگویم گزارش، آمار، عکس و شرح کار برای مقام مافوق بیماری مسری است که در دوایر دولتی هزینه بر، بی فایده و البته مخرب است و متولیان را از اصل کار و مقصدشان دور نگه می دارد و تنها رزومه، گزارش، خبر و عکس مهم می شود.

وی اضافه کرد: فاصله بین نویسنده دفاع مقدس به جهت ایدئولوژی و فرهنگ گفتاری و رفتاری با بسیاری از مخاطبان موجب شده بعضی از نسل امروزی ها بیش از چند خط نتوانند همراه یک رمان، زندگی نامه، شعر و یا فیلم نامه و یک محصول فرهنگی نوشتاری در این حوزه شوند.

رضا هوشمند ادامه داد: در نهایت پرسشی که طرح نشد و پاسخش را می گویم اینکه تا زمانی که تصمیم سازان ضرورت فرهنگ را به عنوان زیر ساخت توسعه، رشد و تعالی جدی نگیرند و تا زمانی که بودجه های عمرانی ده ها برابر بودجه های فرهنگی ادارات و سازمان ها است و از آن بدتر اینکه همین ناچیز هم در جای ناخوبش استفاده می شود، نباید منتظر پیشرفت و توسعه و رشد باشیم؛ یک نوید و خبر خوب به آحاد مردم که با همه تلخ و شیرین بودجه و حرمت و اهتمام به فرهنگ، دانش، کتاب و مطالعه اگر مطالعه هدفمند و مبتنی بر فهم و تاثیرگذار داشته باشم می توانیم روزی شاهد برون رفت جامعه از این کرختی و بی حمیتی فرهنگی باشیم و تا آن روز حمایت از کتاب، کتابخوانی، تشکلات و اجتماع هایی که متولی آن هستند را باید جدی بگیریم که این نهال تنومند نخواهدشد مگر با اهتمام اهل مطالعه و حال آنکه نقش تصمیم سازان چه در تخریب و چه در رشد فرهنگ کتاب و کتاب خوانی نقس بسزایی است.

همچنین ابوالقاسم غلامی مایانی نویسنده بیش از 60 اثر در حوزه های مختلف پیرامون عدم استقبال از کتاب های منتشر شده در خصوص شهدا اضافه کرد: به این دلیل که نویسندگان دوره نویسندگی ندیده اند و از صناعات جاذب ادبی بی بهره اند شاهد چنین معضلی هستیم.

توزیع رایگان کتاب آن را بی ارزش می نماید

وی ضمن بیان اینکه وقتی کتاب جذاب نباشد، شوق مطالعه از بین می رود و توزیع رایگان آن را بی ارزش می نماید، ادامه داد: کامپیوتر، موبایل، اوضاع مالی و به ویژه مشاهده عالمان بی عمل رغبت مطالعه را از مردم راستین گرفته است.

پژوهشگر دامغانی توضیح داد: گذراندن دوره آیین نگارش، سجاوندی، دستور زبان فارسی، عدم تکرار، استخدام ویراستار قوی که خود دارای تالیفات متعدد و متنوعی باشد را راه حل مناسبی برای مدیریت کارامد سازمان های نظامی و دولتی در حوزه نشر است.

غلامی مایانی ضمن بیان اینکه برای اهل قلم ارزش لازم قائل نیستند یادآورشد: مسئولان بیشترا کم سواد و متظاهر هستند بنابراین اشخاص مهمی رغبت همکاری با آنها را ندارند؛ مخاطب شناسی مهم است و زبان افراد متفاوت است.

مهدی عالمی عضو کافه کتاب تسنیم دامغان هم پیرامون علل عدم استقبال از کتاب های منتشر شده در خصوص شهدا به خبرنگار ایبنا گفت: چون نویسنده های چیره دست از قلم زدن در این زمینه دوری می نمایند بیشتر آثار منتشرشده بسیار ضعیف هست و بیشتر به خاطره نویسی و نقل قول می پردازند.

وی در پاسخ به این پرسش که توزیع نامناسب کتاب ها و اهدای کتاب به کارکنان و مدیران دولتی تا چه حد در ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر است، بیان کرد: تا زمانی که افراد خودشان را ملزم به خواندن کتاب نبینند هیچ تاثیری نخواهد داشت.

از بین رفتن فرصت آموزش به فرزندان عامل ضعف فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است

عضو کافه کتاب تسنیم گفت: آموزش غلط از پایه (مدارس)، درگیری و فشارهای مالی به خانواده ها است که باعث می شود در زمینه کتابخوانی کمتر وارد شوند و از بین رفتن فرصت آموزش به فرزندان عامل ضعف فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.

وی تاکید نمود: باید هر کسی در حوزه تخصصی خودش وارد شود و راه حل نجات حوزه نشر در سازمان های دولتی و نظامی خروج از حوزه دولتی دانست.

عدم استقبال از آثار شهدا را باید در صندلی معرّف و نوع معرّفی جست وجو کرد

سیدعلی سجادی جانباز هشت سال دفاع مقدس و نویسنده حوزه ادبیات و دفاع مقدس گفت: شهید و شهدا واژگان کمی در فرهنگ عرب و عجم نبوده و نیستند کار آن ها نیز کار کوچکی نیست؛ در واقع با گذشتن از جان و مال کاری نموده اند کارستان و اگر گفته ها و نوشته ها در باب شهیدان استقبال نمی شود ایراد را باید در صندلی معرّف و نوع معرّفی جست به قول معروف اینجاست که باید گفت گل به دست گل فروشان رنگ بیماران گرفت.

تاثیر 2 درصدی ترویج کتابخوانی با توزیع کتاب بین کارکنان دولتی!

وی پیرامون توزیع و اهدای کتاب به کارکنان دولتی ادامه داد: توزیع کتاب به آن سبک و سیاق - غالبا دستوری و فرمالیته -به آن دسته از بندگان خدا، شاید دو درصد در ترویج تأثیر داشته باشد و چنانچه به به و چه چهی هم به این دست اعمال و افکار شده و بشود از سوی افرادی است که بعضی شان مأمور به حفظ ظواهر هستند و یا مجبور به حفظ آن و خروجی آن گاها جز گذاشتن خرج و هزینه به دوش بیت المال و پز و غمپوز دادن اهالی بیت الحال نبوده و نیست.

اثرات مخرب کتاب سازی تارک الکتاب بیشتر از کتاب سوزی است

پژوهشگر دامغانی پیرامون ضعف فرهنگ مطالعه و کتابخوانی گفت: نخست کتاب سازی یک عدّه تارک الکتاب که اثرات مخرّب کتاب سازی خیلی بیشتر از کتاب سوزی بوده است و کمترین اثر مخرّب آن کتاب گریزی است و کم نیستند آقایان و خانم هایی که بعضا خود را در جرگه اهل کتاب جا و جار زده و خود را صاحب نام و صاحب کتاب نموده اند؛ بدانند و می دانیم به طول و تعداد کتاب اضافه نموده اند امّا از عرض و ارزش کتاب کاسته اند. به قول شریعتی که گفته بود برای خراب کردن و فروکاستن یک حقیقت، خوب به آن حمله نکن بلکه بد از آن دفاع کن! چه کتاب، مجلّه و نشریاتی با کاغذ و جلدهای نفیس در بعضی ادارات و ارگانها چاپ و حیف نشده، نمی شد و حاصل آن جز بدبینی و بدگویی نسبت به دوایر صادرنماینده چنین افاضات نیست و اغلب هم نبوده است.

این جانباز دوران دفاع مقدس اعلام کرد: فقدان نویسنده در سطح استان را چه عرض کنم ولی تجربه در سطح کشور را لااقل برای یک بار دارم در دوران جنگ و دفاع مقدس، از کنار سازمان تبلیغات ارگانی به وجود آمد موسوم به حوزه هنری؛ در سطح استان هم البتّه گاها از این دست خبط ها رخ می دهد آثار غیر اصیل، گرد گمنامی بر اصیل پاشانده و از آن پیشی می گیرند.

سیدعلی سجادی در پاسخ به سوالی درباره عدم توجه نویسندگان حوزه دفاع مقدس به مخاطبان به ویژه مخاطبان نسل جوان گفت: عدم توجّه این ها به ذائقه مخاطبان بویژه جوانان، ناشی از عدم شناخت و التفات شان به تجربه و توصیه بزرگان و پیشکسوتان صاحب قلم است. سیّد اعلام و عالیترین مقام نظام در این باب گفته اند هر موضوع، مطلب و ایده ای چنانچه به لطافت و ظرافت هنری آمیخته شود هم تأثیرش بر مخاطب بیشتر است و هم ماندگاری آن بیشتر.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "توزیع رایگان کتاب های حوزه دفاع مقدس از ارزش آنها می کاهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توزیع رایگان کتاب های حوزه دفاع مقدس از ارزش آنها می کاهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید