حضور 20 ناشر خوزستانی در نمایشگاه مجازی کتاب تهران

به گزارش وبلاگ دبستانیها، کمال کمایی، مدیرعامل تعاونی ناشران خوزستان، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، با بیان اینکه در همه کشورهای جهان زمانی که قصد اجرای رویدادی با جنبه های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی را دارند، در ابتدا کشورهای مشابه ای که این رویداد را برگزار کردند، مورد ارزیابی قرار داده و پس از آشنایی با مسائل، چالش ها وحواشی ها تجربه آنان را متناسب با کشور خودشان، بومی سازی نموده و اجرا می نمایند، گفت: اما در کشور ما برای برگزاری رویداد عظیم فرهنگی چون نمایشگاه کتاب یا چنین کاری انجام نمی گردد و یا با نواقص پیش می رود.

حضور 20 ناشر خوزستانی در نمایشگاه مجازی کتاب تهران

مدیرعامل تعاونی ناشران خوزستان با اشاره به اهدف نمایشگاه کتاب تهران طی چند سال متوالی بیان نمود: هدف از برپایی نمایشگاه کتاب تهران در طی چند دوره برگزاری یک گردهمایی با جمع آوری منابع مکتوب بود که در آن فضای یکپارچه، ناشران و خریداران بتوانند حضور یافته و منابع را تهیه نمایند. تا سال ها نمایشگاه کتاب همین نقش را دنبال نموده و به دنیای دیجیتال ورود ننموده بود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران با موانع و چالش های زیادی پیش رو بوده است، شرح داد: از فضای برگزاری نمایشگاه بین المللی، ازدحام زیاد، عبور و مرور افراد، هزینه های زیاد اقامت برای ناشران شهرستانی، عادلانه نبودن تقسیم غرفه ها، تخصیص امکانات، دسترسی مردم به بن ها، غرفه ها و نبود ارتباط قوی بین ناشر، نویسنده و مردم را می توان از جمله مسائل این نمایشگاه برشمرد. در غرفه ها تنها فروشنده ها قرار داشتند و مخاطبانی که کتاب خریداری می کردند. نمایشگاه کتاب سالیان سال با این فرایند به کار خودش ادامه داد. تا اینکه اپیدمی کرونا ما را به صورت غیرمستقیم به یک فضای جدید برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران سوق داد.

کمایی ادامه داد: هرچند خیلی از کشورها که وارد فضای جدید مجازی شدند تجربه کافی ندارند، اما کوشش می نمایند مسائل فضای جدید را حل نمایند. کشور ما نیز در حال گذر از این تجربه جدید است و مرحله ورود به حوزه کتابفروشی های آنلاین، فروش آنلاین، نوشتن و نشر کتاب به صورت آنلاین را پشت سر می گذارد.

مدیر انتشارات پژوهندگان راه دانش خوزستان درخصوص دیدگاه موافقان نمایشگاه مجازی کتاب تهران مطرح نمود: ناشرانی که هرسال دغدغه تخصیص غرفه را داشتند، حرکت نمایشگاه مجازی را مثبت ارزیابی می نمایند و از اینکه دسترسی برای همه آسان شده شاد اند. هر فردی اینترت داشته باشد، می تواند به سادگی با یک تلفن همراه وارد سایت نمایشگاه شده و با یک جستجو به منابع دسترسی پیدا کند. پست رایگان برای خرید زیر 50 هزار تومان، توزیع و فروش بن، تجربه هماهنگی ناشران از محل نشرشان با پست همه از جمله عواملی هستند که مزایای نمایشگاه مجازی را بیشتر می نماید.

وی معتقد است: نمایشگاه مجازی کتاب تهران در کنار مزایا ابهامات و چالش هایی را نیز به دنبال دارد. نبودن فضای ارتباطی جهت ارائه نشست ها، ارتباط با نویسنده، مترجم و ناشر درخصوص قراردادی که بین آنها در نمایشگاه بسته می شد. اما در نمایشگاه مجازی این موضوعات به درستی تعریف نشده است.

کمایی دیدگاه مبهم ناشران از فروشگاه مجازی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران را، یکی دیگر از دغدغه های ناشران در نمایشگاه مجازی برشمرد و اضافه نمود: در چندسال گذشته خانه کتاب با همکاری موسسه کتاب بین به مدت دو سال فعالیت در فروشگاه مجازی را برای ناشران ایجاد کرد که پس از مدتی غیرفعال و ناشران جدا شدند. در حال حاضر نیز موسسه خانه کتاب متولی نمایشگاه مجازی کتاب تهران است و ناشرانی که تجربیات ناخوشایند یرایشان در آن فروشگاه رقم خورده بود، نگران عادلانه نبودن کیفیت نمایشگاه و تکرار تجربه گذشته هستند. اگر فعالیت فروشگاه مجازی خانه کتاب ادامه داشت اکنون برای برگزاری نمایشگاه مجازی چند قدم جلوتر بودیم.

مدیر انتشارات پژوهندگان راه دانش موانع دیگر نمایشگاه مجازی را ظرفیت بازدید از نمایشگاه بیان نمود و گفت: ظرفیت نمایشگاه مجازی یک و نیم میلیون نفراست. در حالی که با تجربه حضوری که در نمایشگاه فیزیکی داشتیم این امکان وجود دارد که در شرایطی حجم بازدیدنمایندگان بیشتر از این تعداد گردد. وقتی تقریبا 40 میلیون نفر دسترسی مستقیم به اینترنت دارند در زمان 6 روزه نمایشگاه و به خصوص درساعات غروب یا شب مراجعه به سایت نمایشگاه افزایش یافته و برای رویدادی که علاقه مندان زیادی دارد، دسترسی به سایت نمایشگاه محدود می گردد.

وی افزود: باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظرفیت بازدید از نمایشگاه مجازی را در این شش روز در مقیاسی قرار دهد که با این موانع روبه رو نگردد و اگر در طول برگزاری نمایشگاه بخواهد این مشکل را اصلاح کند، بازدیدنمایندگان زیادی زمان را از دست می دهند.

کمایی فضای دیجیتال را یکی از ابزارهای مطلوب برای بالا بردن سرانه مطالعه در جامعه دانسته و بیان نمود: بر اساس آمارهای اعلام شده زمان هفت دقیقه برای سرانه مطالعه هر فرد در جامعه سرانه بسیار پایینی است اما با ایجاد فضای دیجیتال هر نفر از هر مکانی می تواند با مراجعه به این فضاها کتاب را به صورت آنلاین مشاهده و سفارش خریدکتاب دهد که همین عامل علاوه بر آسان کردن دسترسی مردم به کتاب موجب می گردد بخشی ازسرانه مطالعه افرد ارتقا یابد.

کمایی حرکت های رو به جلو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه کتابخوانی را قابل تحسین دانسته و توضیح داد: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی باید بتواند با سیاست تعیین، ایجاد ضوابط و قوانینی چون منع نرم افزارهای تبلیغاتی و درج آگهی درخصوص پلتفرم های کتاب؛ ساز و کاری فراهم نماید تا افرادی که به صورت آنلاین برای مطالعه کتاب به سمت این پلتفرم ها می فرایند، با دیدن تبلیغات دچار حواس پرتی نشده و جهت مطالعه آنان منحرف نگردد.

وی گفت: اگر نتوانیم اعمال نظری درست بر روی پلتفرم های آنلاین کتاب داشته باشیم ممکن است افراد به جای سوق دادن به مطالعه در تبلیغات مختلف این سایت ها سرگردان شوند. فضای دیجیتال به همان اندازه که اثرگذار، یاری نماینده وسرعت بخش است به همان مقیاس، می تواند باعث سردرگمی و پیچیدگی شده و مسائل جانبی بسیار زیادی را به وجود آورد که نه تنها اثر مثبتی ندارند بلکه می توانند اثر معکوسی را ایجاد نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "حضور 20 ناشر خوزستانی در نمایشگاه مجازی کتاب تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور 20 ناشر خوزستانی در نمایشگاه مجازی کتاب تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید