12 روش کاربردی به منظور تقویت حافظه برای درس خواندن

به گزارش وبلاگ دبستانیها، آیا آزمون مهمی در پیش رو دارید که فکر می کنید نتیجه آن برایتان سرنوشت ساز است؟ بدیهی است که با نزدیک شدن به زمان آزمون، استرس و اضطراب افراد افزایش پیدا می نماید. به علاوه، این استرس در کنار فشارهای روحی ناشی از کارهای روزمره در زندگی، می تواند برای یک فرد احساس ناراحتی و اضطراب به همراه داشته باشد. خوشبختانه روش های مؤثری برای تقویت حافظه برای درس خواندن و همچنین کاهش استرس قبل از امتحان وجود دارند که بکارگیری آن ها برای موفقیت در آزمون تأثیرگذار هستند.

12 روش کاربردی به منظور تقویت حافظه برای درس خواندن

در این مقاله قصد داریم تا 12 روش کاربردی برای تقویت حافظه و کنترل استرس خود به منظور کسب نتایج بهتر در آزمون های مهم معرفی کنیم.

روش های تقویت حافظه برای درس خواندن

1. یادداشت کردن

یکی از راه های تقویت حافظه برای درس خواندن این است که آموخته های خود را بنویسید. در واقع، توانایی نوشتن آموخته ها به زبان خودتان و یادداشت برداری به مغزتان یاری می نماید تا مفاهیم را به خوبی به خاطر بسپارید. بنابراین می توانید برای حفظ متون، نمودارها، گراف ها و تصاویر مختلف کتاب های درسی آن ها را روی کاغذ بنویسید.

همچنین می توانید برای مفاهیم پیچیده تر یا طولانی تر یک نقشه ذهنی ایجاد کنید. در واقع، این روش موجب می شود تا بتوانید حجم عظیمی از اطلاعات را به چند کلمه و تصاویر مفهومی تقسیم نموده و آن ها را به خاطر بسپارید. با استفاده از این روش مغزتان با یادآوری همان چند کلمه مفهومی قادر خواهد بود تا کلمات، شرحات و تصاویر عظیم تر را به یاد آورده و آن ها را بازسازی کند.

2. ایجاد کردن کلمات مخفف

همانطور که احتمالاً می دانید، ایجاد یکسری کلمات اختصاری به ما یاری می نماید تا مفاهیم پیچیده را به خاطر بسپاریم. به علاوه، این روشی مفید برای یادآوری اطلاعات مرتبط با لیست ها یا مواردی است که بر اساس ترتیبی خاص هستند. برای مثال، می توانید مراحل حل یک معادله تعیین در ریاضیات را به صورت کلمه ای مخفف به خاطر بسپارید تا در هنگام حل معادلات قادر بر یادآوری هر یک از مراحل مربوطه به منظور حل آن ها باشید.

3. مطالعه گروهی

به طور معمول، همه ما در دوران تحصیل خود احساس سردرگمی و نگرانی پیش از آزمون را تجربه نموده ایم. از سوی دیگر، در بعضی شرایط برایمان پیش آمده است که با مسئله ای گیج نماینده روبرو بوده و از دیگر همکلاسی های خود برای درک بهتر موضوع یاری خواسته ایم. به علاوه، عکس این موضوع نیز صادق بوده و بارها خودمان در درک مسئله ای به دیگر دوستانمان یاری نموده ایم. در حقیقت، می توان گفت که مطالعه گروهی و یاری به همدیگر برای درک بهتر مفاهیم همیشه مفید بوده و منجر به کسب نتایج بهتر در زمان آزمون می شوند.

بنابراین جهت تقویت حافظه برای درس خواندن، به خاطر سپردن مطالب و موفقیت در دروس خود می توانید به یکدیگر یاری کنید تا مفاهیمی که درکشان برایتان سخت است یا دیگر دوستانتان در آن ها مشکل دارند، برای هم شرح داده، همه اعضای گروه مسئله را متوجه شده و از همه مهم تر شخص گوینده نیز موضوع مربوطه را به خوبی به خاطر بسپارد.

به بیان دیگر، آموزش مفاهیم جدید به دیگران، یاری می نماید تا مسئله مذکور را به خوبی درک نموده و به خاطر بسپارید.

4. تقسیم کردن اطلاعات به بخش های کوچک

از راه چارههای ساده و کاربردی برای موفقیت در کنکور و یا آزمون های حساس، این است که اطلاعات مورد نظر را در قالب های کوچک و جزئی تر وارد مغز خود کنید! مغز انسان در هنگام دریافت اطلاعات جدید به صورت همزمان، دچار سردرگمی شده و این موضوع منجر به اضطراب او می شود.

در حقیقت، مطالعات نشان می دهند که مغز انسان در هنگام دریافت اطلاعاتی کمتر از چهار قسمت به طور همزمان، به بهترین وجه کار می نماید. در نتیجه، می توان گفت که بهتر است تا سعی کنید که تمام اطلاعات لازم را به بخش های کوچک بشکنید. در حقیقت، این امر احساس اضطراب کمتری به همراه داشته و به احتمال زیاد به حفظ اطلاعات در حافظه فرد یاری می نماید.

5. به طور مداوم ورزش کردن

فواید بی شمار ورزش کردن بر کسی پوشیده نیست. با این وجود، ورزش کردن به صورت منظم، تأثیر به مراتب بیشتری بر ذهن انسان دارد. در حقیقت، بدین روش مغز انسان در به خاطر سپاری و مهارت یادگیری مطالب سریع تر بوده و عملکرد بهتری ارائه می دهد. به علاوه، ورزش منظم، جریان اکسیژن در مغز را بالا برده و منجر به کاهش خطرات مرتبط با فراموشی مطالب آموخته شده می شود.

بنابراین به عنوان یکی از راه های تقویت حافظه برای درس خواندن حدود سی دقیقه در طول روز ورزش کردن را به شما توصیه می کنیم. گر چه تأثیر این روش در درازمدت بیشتر نمایان می شود، اما به هر حال تأثیر به سزایی بر عملکرد ذهنی افراد دارد.

6. با صدای بلند درس خواندن

به طور معمول، بسیاری از افراد برای به خاطر سپردن نام افراد جدید، آن ها را با صدای بلند تکرار می نمایند. در حقیقت، این یک راه چاره برای حفظ کردن نام افراد به خصوص در جلساتی است که تعداد حاضرین در آن ها بالا می باشد.

به همین دلیل، روانشناسان معتقدند که توانایی افراد در حفظ نام اطرافیان با تکرار نام آن ها با صدای بلند افزایش می یابد! بنابراین اگر قصد دارید تا مفهومی را به خاطر بسپارید، احتیاج است تا آن را با صدای بلند برای خودتان تکرار کنید. بدین ترتیب تأثیر مثبت این روش در به یادآوری مفاهیم آموخته شده را در جلسه امتحان خواهید دید.

7. کم کردن حواس پرتی

از جمله دیگر راه چارههای تقویت حافظه برای درس خواندن این است که مواردی را حذف کنید که منجر به حواس پرتی شما می شوند. به طور کلی، امروزه بسیاری از دانش آموزان با مسائلی روبه رو هستند که هر لحظه منجر به حواس پرتی آنان می گردند. در حقیقت، شبکه های اجتماعی، پیغام های دوستان و … همگی جزء مواردی هستند که تمرکز افراد را به شدت کاهش می دهند.

بنابراین اگر نسبت به مطالعه، یادگیری و به خاطر سپاری مطالب آموخته شده جدی هستید، کوشش کنید تا موارد حواس پرتی خود را کاهش دهید. برای این منظور، می توانید به صورت موقت (چند ساعت تا چند روز) اکانت های شبکه های اجتماعی خود را غیرفعال کنید یا نوتیفیکیشن پیغام های تلفنتان را خاموش کنید.

8. پاداش دادن به خود

به طور طبیعی، بسیاری از ما، با انگیزه و شوق بیشتری برای به خاتمه رساندن کارها یا رسیدن به اهدافی کوشش می کنیم که پاداش خوبی در پایان دارند. به همین دلیل، برای لذت بخش کردن فرآیند مطالعه و کوشش برای کسب نتایج بهتر، می توانید برای خودتان در خاتمه کار پاداشی در نظر بگیرید. برای مثال، می توانید هدفی همچون دستیابی به نمره ای خوب در آزمون مورد نظر برای خود در نظر بگیرید؛ سپس در صورت دستیابی به هدف خود، به خودتان پاداش داده و مثلاً 10 دقیقه بیشتر در شبکه اجتماعی مورد علاقه تان زمان بگذرانید! در واقع، این روش به ذهن انسان دلیلی برای با انگیزه بودن، تشویق و هدفمندی داده و منجر می شود تا مغز عملکرد بهتری در حفظ و به خاطر سپاری مطالب داشته باشد. این مورد به نوعی یکی از روش های کاربردی برای تسلط بر ذهن است.

9. داشتن خواب کافی

چندین ساعت مطالعه، در خاتمه روز، بدون داشتن خوابی کافی، اثربخشی خود را از دست خواهد داد. به عبارت دیگر، به منظور تقویت حافظه برای درس خواندن و به یاد آوردن مطالب خوانده شده احتیاج است تا شب را به اندازه کافی بخوابید، به مغز و بدن خودتان استراحت بدهید. به عبارت دیگر، بدون استراحت کافی ذهن شما عملکرد درستی نداشته و توانایی اش برای یادآوری مطالب بسیار کاهش می یابد. به طور کلی، مطالعات نشان داده اند که دانش آموزان برای دستیابی به نتایج بهتر در آزمون ها، احتیاج به اجتناب از بی خوابی، استراحت ذهنی و بدنی کافی دارند.

10. داشتن تغذیه مناسب

برای برخورداری از حافظه ای قوی در جلسه آزمون، سعی کنید که حتماً صبحانه بخورید؛ به خصوص در ساعات اولیه صبح و در آن از مواد مغذی بهره ببرید. همچنین به یاد داشته باشید که خوردن مواد مختلف به فاصله های کم، استفاده زیاد از مواد دارای طبع سرد مانند ماست ترش، دوغ، پنیر، گوشت گاو و … تأثیر منفی بر حافظه می گذارند. در نتیجه، می توان گفت که موارد زیر موجب نشاط، فعالیت مغز و طبیعتاً تقویت حافظه برای درس خواندن می شود.

  • مزاج متعادل
  • مطالعه در زمان مناسب (نه بلافاصله بعد از صرف غذا)
  • خوردن مقدار مناسبی از خرما، کشمش، عسل، گردو به همراه پنیر، آجیل به مقدار کم
  • تنفس عمیق در هوای سالم
  • ورزش صبحگاهی
  • استفاده از شیر، شیر کاکائو در صورت امکان
  • استراحتی نیم ساعتی در نزدیکی ظهر
  • خودداری از خواب نزدیک غروب آفتاب
  • باستفاده از مقدار کمی زنجبیل در غذاها (به جای ادویه ای دیگر یا همراه آن )

بیشتر بخوانید: مواد غذایی برای تقویت حافظه کدامند؟

11. انجام دادن بازی های فکری

به منظور تقویت عملکرد مغز خود، احتیاج است تا آن را به چالش بکشیم. به همین دلیل، سعی کنید تا ذهن خودتان را با وارد کردن اطلاعات جدید، بازی های فکری و مسائل چالش برانگیز تقویت کنید. در واقع، با انجام این تمرینات ذهنتان درگیر حل مسائل جدید شده و مجبور به پیدا کردن راه چاره های جدید می شود. همین عامل اساسی، در تقویت حافظه و همچنین جلوگیری از زوال عقل در سنین بالا مؤثر واقع می شود!

12. اعداد را به صورت نامنظم شمردن

بسیاری از متخصصان معتقد هستند که شمارش غیرعادی اعداد برای تقویت حافظه مفید است. به علاوه، این تمرین ذهنی بسیار آسان بوده و احتیاج به تجهیزات یا زمان خاصی ندارد. روش کار بدین ترتیب است که مثلاً شما اعداد را از 100 تا صفر به صورت معکوس با فاصله پنج تایی بشمارید. به عنوان مثال دیگر، برای تمرین و چالش بیشتر می توانید این فاصله را به هفت، نُه، سیزده تایی و … تغییر دهید. سعی کنید تا این کار را داخل تاکسی یا زمانی که در خانه بیکار نشسته اید، انجام دهید. همچنین می توانید به جای عدد 100 از 1000 آغاز کنید و به طور معکوس به عقب برگردید.

جمع بندی

در طول دروان تحصیل، بازه زمانی امتحانات یکی از پر استرس ترین مراحل تحصیل دانش آموزان به شمار می رود. دانش آموزان باید روش هایی کاربردی و مفید را برای موفقیت در آزمون های تحصیلی اتخاذ نمایند. از این رو در این مقاله، 12 راه چاره مؤثر به منظور تقویت حافظه برای درس خواندن معرفی گردید؛ شما ملاحظه کردید که چگونه می توان با این روش ها به عملکرد بهتر مغز برای یادآوری مطالب مورد نظر یاری کرد.

نظر شما در خصوص راه های به خاطر سپردن مطالب چیست؟ اگر روشی برای کسب نتایج بهتر در دوران تحصیل خود به کار گرفته اید، آن را با ما و سایر کاربران انگیزه در میان بگذارید. همچنین پیشنهاد می کنیم با 15 توصیه مهم برای مدیریت زمان و برنامه ریزی نیز در انگیزه آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "12 روش کاربردی به منظور تقویت حافظه برای درس خواندن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 روش کاربردی به منظور تقویت حافظه برای درس خواندن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید