چرا تهران خلوت شد؟

به گزارش وبلاگ دبستانیها، تهرانی ها در حالی سه روز بسیار خلوت به لحاظ بار ترافیکی را پشت سر گذاشته اند که پیش بینی می گردد از هفته آینده بر حجم ترددهای خودرویی افزوده گردد.

چرا تهران خلوت شد؟

به گزارش دنیای اقتصاد، تهرانی ها از روز یکشنبه 14 فروردین ماه همزمان با آغاز رسمی ایام کاری سال 1401 تا دیروز (سه شنبه) روزهای بسیار متفاوتی را به لحاظ شرایط ترافیکی پشت سر گذاشتند. خلوت ترین روز در این بازه زمانی سه روزه همزمان با اتمام تعطیلات رقم خورد و فرضیه اولیه این بود که این شرایط تحت تاثیر عدم بازگشت گروهی از مسافران نوروزی به مرکز است و دوام چندانی ندارد. روزهای دوشنبه و سه شنبه نیز اگرچه قدری بر حجم ترددهای خودرویی افزوده شد، اما معابر تهران خلوت بود. آنالیز دلایل آغاز متفاوت ترافیک 1401 نشان می دهد سه عامل در وقوع این شرایط استثنایی دخیل بوده است.

عامل اول آن طور که اشاره شد، تاخیر در بازگشت بعضی از مسافران نوروزی به تهران است اما آنچه مزید بر علت شد، تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک و بازگشت زمان آغاز اجرای این طرح به شرایط پیش از شیوع کرونا بود. طرح ترافیک تهران از دومین روز کاری سال جاری یعنی 15 فروردین ماه به جای ساعت 7:30 از ساعت 6:30 آغاز می گردد و همین موضوع نقش مهمی در کاهش ترددهای خودرویی به ویژه در پیک صبحگاهی داشته است. طی دو سال شیوع کرونا نقش طرح ترافیک در کاهش بار تردد با خودروی شخصی تحت تاثیر شرایط ناشی از همه گیری این بیماری تقریبا به کلی حذف شده بود. در مقاطعی از سال 99 این طرح به کلی لغو شده بود و در مقاطعی نیز با در نظر گرفتن تخفیف 50 درصدی اجرا می شد.

در سال 1400 نیز زمان آغاز آن به نحوی تغییر کرد تا متقاضیان تردد با خودروی شخصی بتوانند بدون پرداخت هزینه وارد محدوده طرح ترافیک شوند؛ به نحوی که زمان آغاز طرح ترافیک 8:30 مشخص شد و عملا گروه زیادی از شاغلان یا کسانی که بابت سفرهای غیرضروری روزانه خود قصد استفاده از خودروی شخصی داشتند، امکان ورود رایگان به محدوده طرح ترافیک بدون احتیاج به سحرخیزی (مانند شرایط پیش از شیوع کرونا) را داشتند. اما با تغییر زمان آغاز این طرح به 6:30، گروهی از شاغلان که سال گذشته از خودروی شخصی برای سفر شغلی استفاده می کردند، طی دو روز اخیر با مشاهده تغییر زمان این طرح به حمل و نقل عمومی روی آورده اند؛ شاهد اثبات این مدعا نیز این است که با وجود کاهش بار ترافیک خودرویی، ازدحام در حمل و نقل عمومی نه تنها کاهش نیافته، بلکه در دو روز اخیر در بعضی ساعات افزایش نیز داشته است.

سومین علت آغاز متفاوت ترافیک 1401 نیز همزمانی این ایام با آغاز ماه رمضان است.با آغاز ماه رمضان ساعات کاری شاغلان دولت یک ساعت زودتر سرانجام پیدا می کند و این تصمیم به وسیع تر شدن بازه پیک عصرگاهی منجر شده و عملا توزیع سفرهای بازگشت از محل کار در بازه زمانی بزرگ تر، از ترافیک سنگین پیشگیری نموده است. اما آنالیز فاکتورهای موثر بر ترافیک نشان می دهد این شرایط نمی تواند در هفته های آینده پایدار باشد. از یک سو به نظر می رسد هنوز همه محصلان در کلاس های حضوری شرکت نمی نمایند و اگر در روزهای آینده ناگزیر به تطبیق خود با شرایط آموزش حضوری شوند، بار ترافیک افزایش می یابد. از سوی دیگر معمولا هفته اول کاری پس از اتمام تعطیلات نوروز یک هفته خلوت است و بعضی شاغلان پس از بازگشت از سفر، از هفته دوم رسما سال کاری خود را آغاز می نمایند.

اختلاف قیمت عوارض تردد در زمان های اوج و غیراوج نیز به عنوان یک فاکتور فزاینده ترافیک می تواند در هفته های آینده خودنمایی کند، طوری که در میان روز به علت مقرون به صرفه تر بودن عوارض ترافیکی مقدار سفر با خودرو در مرکز شهر افزایش پیدا کند. در عین حال با توجه به اینکه پس از اتمام ماه رمضان در پی بازگشایی کامل مراکز آموزشی قرار است ساعت انتها طرح ترافیک نیز به شرایط پیش از شیوع کرونا (ساعت 19) بازگردد، این فاکتور نقش کاهنده ترافیک عصرگاهی را ایفا خواهد نمود. اما در مجموع به نظر می رسد وزن فاکتورهای فزاینده ترافیک به مراتب بیشتر است؛ کمااینکه پلیس نیز پیش بینی نموده در روزهای آینده با حدود 30 درصد افزایش ترافیک به لحاظ طول معابر درگیر روبرو باشیم.

منبع: فرارو

به "چرا تهران خلوت شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تهران خلوت شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید