واکسن حتما باید عوارض جانبی داشته باشد؟

به گزارش وبلاگ دبستانیها، بسیاری بر این باور هستند واکسنی که هیچ عوارض جانبی نداشته باشد در واقع هیچ اثربخشی هم ایجاد نکرده و فایده ای ندارد.

واکسن حتما باید عوارض جانبی داشته باشد؟

به گزارش وبلاگ دبستانیها به نقل از medicalnewstoday، میلیون ها نفر در سراسر جهان حداقل یک دوز از واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند. با این حال هنوز سوالات فراوانی پیرامون اثربخشی این واکسن ها وجود دارد. یکی از سوالات معمول به ارتباط بین عوارض جانبی یک واکسن و میزان تاثیرگذاری آن می پردازد.

در واقع این پرسش مطرح می شود که واکسن حتما باید عوارض جانبی مثل تب و لرز داشته باشد؟ و اگر نداشته باشد یعنی اینکه واکسن موثر نبوده است؟

ابتدا باید به این اشاره شود که 13 درصد از مردم کل جهان واکسینه شده اند.

نظارت بر ایمنی واکسن ها همچنان ادامه دارد. مقامات بهداشتی در سراسر جهان همچنان افرادی را که واکسن دریافت می کنند تشویق می کنند تا هرگونه عوارض جانبی را به یک متخصص مراقبت های بهداشتی گزارش دهند.

میلیون ها نفر از تزریق کنندگان عوارضی جانبی مثل خارش، درد، سرخ شدن پوست و متورم شدن آن را مطرح کرده اند. تب، سردرد، خستگی، درد عضلانی، لرز و حالت تهوع از مرسوم ترین عوارض جانبی واکسن ها به تعداد می آیند.

با این حال ، مانند هر واکسنی ، همه واکنش یکسانی نشان نمی دهند. بسکمک از افراد عوارض جانبی را پس از واکسیناسیون گزارش نکرده اند یا تجربه نکرده اند. آیا این بدان معناست که آنها در برابر کرونا محافظت نمی شوند؟

ویلیام شافنر ، استاد بیماریهای عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت در نشویل در مورد رابطه بین عوارض جانبی و مصونیت از ویروس کرونا صحبت کرد. وی گفت که نه حضور و نه عدم وجود عوارض جانبی نشان دهنده مصونیت است. پروفسور شافنر می گوید: هیچ ارتباط مستقیمی بین عوارض جانبی و حفاظت وجود ندارد.

داده های حاصل از واکسن های دو دوز mRNA نشان میدهد 90 درصد افراد چه عوارض داشته اند و چه نداشته اند در برابر کرونا ایمنی دارند اما 10 درصد خیر که این هم باز ارتباطی به بروز عوارض جانبی یا فقدان آن در فرد ندارد.

برخی از افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف ممکن است قادر به ایجاد ایمنی کامل یا حتی نسبی در برابر کرونا نباشند.

به گفته پروفسور شافنر ، برخی داروها مانند داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و برخی از داروهایی که در درمان سرطان استفاده می شوند هم ممکن است بر اثربخشی واکسن های کووید -19 تأثیر منفی بگذارد.

آزمایش آنتی بادی چه چیزی می تواند به ما بگوید؟ برخی از دانشمندان پیشنهاد کرده اند که آزمایش آنتی بادی می تواند به ارزیابی اینکه آیا واکسن، ایمنی بدن در برابر ویروس نو کرونا را ارتقا داده است یا خیر ، کمک کند.

با این حال منبع معتبر سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اخیراً بیانیه ای صادر کرده است که می گوید: آزمایش آنتی بادی نباید برای ارزیابی سطح ایمنی یا محافظت فرد در برابر کرونا در هر زمان و به ویژه پس از دریافت فرد مبتلا به کووید 19 مورد استفاده قرار گیرد.

این گزارش حاکی از آن است که عوارض جانبی واکسن های کرونا در افراد مختلف فرق دارد. البته بروز یا فقدان این عوارض جانبی بستگی به نوع واکسنی است که فرد دریافت می کند.

مترجم: هیلدا حسینی خواه

منبع: جام جم آنلاین

به "واکسن حتما باید عوارض جانبی داشته باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن حتما باید عوارض جانبی داشته باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید