قواعد برگزاری آزمون خاتمه نیمسال دانشگاه ها

به گزارش وبلاگ دبستانیها، به دنبال شرایط فوق العاده کشور در شرایط مقابله با کرونا و برگزاری کلاس های درس به صورت الکترونیک، دغدغه ها و ابهام هایی درباره چگونگی ارزشیابی تحصیلی و برگزاری امتحانات خاتمه نیمسال تحصیلی برای دانشجویان و استادان به وجود آمده است.

قواعد برگزاری آزمون خاتمه نیمسال دانشگاه ها

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ دبستانیها به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، به دنبال شرایط فوق العاده کشور در شرایط مقابله با کرونا و برگزاری کلاس های درس به صورت الکترونیک، دغدغه ها و ابهام هایی درباره چگونگی ارزشیابی تحصیلی و برگزاری امتحانات سرانجام نیمسال تحصیلی در میان دانشجویان و استادان به وجود آمده است.

برای پاسخ به این دغدغه ها و برطرف ابهام های موجود، محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی، مهمترین تفاوت آزمون نیمامسال تحصیلی در شرایط شیوع کرونا را تنها در روش برگزاری آن بخش از ارزشیابی توصیف می نماید که به تشخیص دانشگاه به صورت غیرحضوری و عمدتا الکترونیکی انجام می گردد.

مشروح گفت وگو با مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در ادامه می آید:

سوال: آزمون نیمامسال چه تفاوتی با نیمسال های گذشته دارد؟

پاسخ: تفاوت تنها در روش برگزاری آن بخش از ارزشیابی است که به تشخیص هر دانشگاه به صورت غیرحضوری و عمدتاً الکترونیکی انجام می گردد.

حد نصاب قبولی تغییر نموده است؟

خیر. حد نصاب ها همانها است که در آیین نامه های آموزشی وجود دارد.

در ارزشیابی الکترونیکی سطح سختی آزمون کاهش یا افزایش می یابد؟

سطح سختی آزمون در ارزشیابی الکترونیکی نیز مانند آزمون های حضوری در اختیار استاد هر درس است که بر حسب هدف های درس و انتظارات استاد از دانشجو مشخص می گردد.

آیین نامه های انضباطی در ارزشیابی نیمامسال به قوت خود باقی است؟

در مقایسه با سال های گذشته، هیچ تفاوتی در اجرای آیین نامه های انضباطی دانشجویان که در اختیار معاونت دانشجویی است، ایجاد نشده است.

چه نسبتی از نمره سرانجامی دانشجو به آزمون سرانجام نیمسال اختصاص دارد؟

در آیین نامه های سابق نسبت 60 به 40 درصد مشخص شده بود. به این معنی که در نظام نمره دهی صفر تا 20، 12 نمره به آزمون سرانجامی اختصاص یابد و 8 نمره به ارزشیابی مستمر و تکالیف و پروژه های دانشجویی در طول نیمسال اختصاص پیدا کند. در آیین نامه 1397 این قاعده به دانشگاه های دارای اختیار تهیه شیوه نامه آموزشی محول شده است و هر دانشگاه بر اساس اقتضائات و به استناد مصوبه شورای آموزشی خود تصمیم می گیرد.

نقش استاد در مشخص نمره نهایی دانشجو در هر درس چیست؟

ذیل قوانین و مقررات آموزشی وزارت علوم و هر دانشگاه، استاد در شرایط عادی و در شرایط فوق العاده کنونی، مشخص نماینده ترین نقش را در ارزشیابی دانشجو و در مشخص نمره نهایی وی دارد.

تا چه اندازه می توان به اعتبار ارزشیابی الکترونیکی اعتماد کرد؟ به عبارت دیگر، استاد چگونه می تواند اطمینان داشته باشد که نمره دانشجو در سرانجام نیمامسال، که آموزش و ارزشیابی عمدتاً الکترونیکی بوده است، نمره دقیقی به دانشجو داده است؟ یا دانشجوی او نمره واقعی کسب نموده است؟

یکی از وظایف سخت استادان برنامه ریزی برای طراحی و اجرای آزمون تحصیلی روا و پایا است. در نظام حضوری هم استادان اغلب، ارزشیابی را منوط به یک مرحله آزمون سرانجام نیمسال نمی نمایند و اکثراً در طول نیمسال به وسیله آزمون های پیاپی؛ ارایه تکلیف و تمرین؛ و محول کردن پروژه؛ توانایی و تلاش دانشجویان خود را برای یادگیری درس ارزشیابی می نماید. در شرایط فوق العاده کنونی نیز معاونت آموزشی طی نامه های صادر شده از فروردین ماه امسال از دانشگاه ها خواسته است برای ارزشیابی سرانجام نیمسال به نحوی برنامه ریزی نمایند که نمره نهایی دانشجو تنها به وسیله یک آزمون سرانجامی مشخص نگردد و استادان در طول نیمسال به روش هایی که وجود دارد، تصویر روشنی از شرایط دانشجویان کلاس خود داشته باشند.

آیا در شیوه ارزشیابی الکترونیکی امکان تقلب وجود دارد؟

در هر شیوه آموزش امکان مشاهده رفتار ناهنجار وجود دارد. در روش های ارتباط برخط، امکان بروز این رفتار به حداقل خود می رسد. بدیهی است که توصیه به ارزشیابی مستمر دانشجویان، مطمئن ترین راه برای کنترل این پدیده ناخواستنی در نظام های آموزش عالی جهان است. س

آیا نکته دیگری وجود دارد که بیان کنید؟

در یکی از مصاحبه های رادیویی اخیر، در پاسخ به سوال مجری برنامه که درباره ابتکار عمل وزارت علوم برای پیشگیری از تقلب دانشجویان سوال شد پاسخ دادم که یکی از بهترین روش ها، در همه کشورهای جهان، ارزشیابی مستمر دانشجو است. به همین دلیل دانشگاه ها اختیار دارند که نسبت نمره کل دانشجو از آزمون سرانجامی و ارزشیابی مستمر را مشخص نمایند. برای مثال یکی از دانشگاه ها، بر اساس مصوبه شورای آموزشی خود، 5 نمره را برای آزمون سرانجامی و بقیه را برای ارزشیابی مستمر در نظر گرفته است. روشن است که هر دانشگاه بر حسب اختیاراتی که از وزارت علوم دریافت نموده است می تواند این نسبت را به صورت های مختلف دیگر مشخص کند. بار دیگر تاکید می کنم که ارزشیابی مستمر بهترین روش برای اطمینان از اعتبار نتیجه عملکرد دانشجویان است، زیرا باعث می گردد که سرنوشت دانشجو به یک آزمون وابسته نباشد و از سوی دیگر اگر فردی قصد استفاده از روش های ناهنجار برای قبولی در یک درس را داشت، پیروز به این کار نگردد.

دانشجویان عزیز ما با همت و پشتکار خود می توانند در امتحانات سرانجامی هم پیروز باشند و این نیمسال را با رضایت پشت سر بگذارند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "قواعد برگزاری آزمون خاتمه نیمسال دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قواعد برگزاری آزمون خاتمه نیمسال دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید