طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی به سبک رستورانی ، تصویری و مرحله به مرحله

به گزارش وبلاگ دبستانیها، فسنجان، این غذای پرطرفدار مخصوص ایرانی ها، در هر خطه و استانی به روشی طبخ می گردد و انواع گوناگونی دارد که هرکدام ارزش بیش از یک بار امتحان کردن را دارند. عده ای فسنجان شمالی و ترش را می پسندند، عده ای شیرین و عده ای ملس. گوشت موجود در فسنجان هم می تواند انواع مختلفی از گوشت اردک و مرغ تا گوشت بره و گوسفندی را دربربگیرد. در این مطلب، به طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی می پردازیم تا یک فسنجان جاافتاده و روغن انداخته را در خانه تهیه کنیم.

طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی به سبک رستورانی ، تصویری و مرحله به مرحله

مواد لازم برای طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی

  • گوشت چرخ نموده 350 گرم
  • مغز گردو 2 فنجان
  • پیاز میانه 2 عدد
  • رب انار 1.5 فنجان
  • شکر در صورت تمایل
  • زعفران دم نموده به اندازه لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به اندازه لازم

مراحل طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی

1. آماده کردن گوشت های قلقلی

برای درست کردن گوشت های قلقلی، ابتدا یک عدد از پیازها را رنده نموده، یا با گوشت کوب برقی یا دستگاه غذاساز کاملا خرد کنید. آب پیاز را قدری بگیرید، سپس آن را همراه با گوشت چرخ نموده، قدری زعفران دم نموده و نمک و فلفل و زردچوبه در کاسه بریزید.

همه مواد را خوب باهم ورز بدهید. سپس از مخلوط گوشتی، گلوله هایی به میزان کوچک تر از گردو درست کنید.

قابلمه ای را که برای پخت خورشت در نظر گرفته اید، همراه با یک قاشق غذاخوری روغن مایع، روی حرارت قرار بدهید. سپس گوشت های قلقلی را با فاصله از هم، داخل قابلمه چیده و اجازه بدهید تا سرخ بشوند. بعد از اینکه یک سمت گلوله ها سرخ شدند و رنگشان تغییر کرد، آن ها را زیر و رو کنید تا سمت دیگرشان هم سرخ بگردد. سپس گوشت های قلقلی سرخ شده را از قابلمه خارج کنید و کنار بگذارید.

2. آسیاب کردن گردوها

مغز گردوها را در آسیاب خانگی یا چرخ گوشت ریخته و کاملا پودر کنید. بعلاوه برای پودر کردن آن ها می توانید از هاون خانگی بهره ببرید تا گردوها علاوه بر پودر شدن، حسابی روغن بیندازند.

نکته: برای تهیه خورش فسنجان می توانید از گردوهای سیاه یا ریزتر که قیمت کمتری هم دارند، بهره ببرید. در بیشتر فروشگاه ها، این گردوها با نام گردوی فسنجانی به فروش می رسند.

3. آماده کردن خورشت

بعد از اینکه گوشت های قلقلی سرخ و گردوها آسیاب شدند، نوبت به آماده کردن خورشت می رسد. یک عدد پیاز به جامانده را به صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس آن را در همان قابلمه ای که گوشت های قلقلی را سرخ کردید، بریزید. پیازها را تفت بدهید و پس از اینکه سبک شدند، گردوها را هم به قابلمه اضافه نموده و آن ها را هم کمی تفت بدهید. نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران دم نموده را هم در همین مرحله به مواد اضافه کنید.

در مرحله بعد، رب انار را به مخلوط پیاز و گردو اضافه کنید. انتخاب رب انار به سلیقه خودتان بستگی دارد. چنانچه خورشت فسنجان را ترش می پسندید، از رب انار ترش بهره ببرید و چنانچه اهل فسنجان ملس هستید، به سراغ رب انار ملس بروید. بعلاوه می توانید از رب انار خانگی که خودتان در فصل پاییز تهیه نموده اید، بهره ببرید.

در هر صورت، بنا به ذائقه خودتان و طعمی که از خورش فسنجان می پسندید، قدری شکر به ترکیب اضافه کنید. پس از این که رب انار هم حرارت دید و با مواد ترکیب شد، 2 لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه بدهید تا مواد روی حرارت میانه رو به کم، بپزند.

بعد از گذشت یک ساعت، گوشت های قلقلی را به قابلمه اضافه نموده و طعم خورشت را بچشید. چنانچه شیرینی آن مدنظرتان نبود، شکر بیشتری اضافه کنید.

سپس مجددا یک ساعت دیگر اجازه بدهید تا مواد روی گاز بمانند و قل بخورند. پس از گذشت این مدت، رنگ خورشت تیره تر شده و آب آن کشیده می گردد. در این صورت، خورشت فسنجان با گوشت قلقلی شما آماده است. می توانید آن را با برنج کته یا آب کش شده سرو کنید. بعلاوه چنانچه در فصل انار هستید و میوه انار تازه در دسترس دارید، می توانید روی خورشت را با قدری دانه انار تزیین کنید.

نکته 1: در انتها پخت خورشت و 15 دقیقه قبل از کشیدن آن، دو تکه یخ کوچک داخل قابلمه بیندازید. این کار باعث شوک دمایی در خورشت شده و باعث می گردد تا روغن خود را پس بدهد و به اصطلاح روغن بیندازد.

نکته 2: در بسیاری از رستوران ها و تالارهای عروسی، برای این که هزینه پخت فسنجان مقرون به صرفه تر تمام بگردد، از کدو حلوایی رنده شده در آن استفاده می نمایند تا بهتر لعاب بیندازد و در اندازه استفاده از گردوی آن صرفه جویی گردد. بعلاوه اضافه کردن یک عدد سیب رنده شده هم به لعاب انداختن و ترش تر شدن خورشت یاری می نماید.

سوالات متداول در طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی

در این مطلب طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی را همراه با نکاتی در مورد لعاب انداختن و روغن باز کردن آن آنالیز کردیم. در ادامه، به بعضی از سوالات متداولی که ممکن است در مورد طبخ این خورشت در خانه داشته باشید، پاسخ می دهیم.

برای روغن انداختن خورشت فسنجان چه کار کنیم؟

خورشت فسنجان از جمله خورشت هایی است که هنگام طبخ احتیاج به اضافه کردن روغن زیادی ندارد، چراکه گردو روغن انداخته و چربی غذا را تامین می نماید. برای روغن انداختن خورشت فسنجان موقع سرو، از 15 دقیقه قبل دو تکه یخ داخل قابلمه بیندازید تا خورشت دچار شوک حرارتی شده و روغن پس بدهد.

روش لعاب دار شدن خورشت فسنجان چیست؟

برای اینکه خورش فسنجان شما لعاب بیندازد و جاافتاده و مجلسی بگردد، می توانید اندازه اندکی کدوی حلوایی یا سیب ترش در آن رنده کنید.

آیا می گردد خورشت فسنجان را با خشکبار دیگری غیر از گردو تهیه کرد؟

بله. اگرچه دستور اصلی تهیه این خورش با گردو است، با این حال می توانید خورشت فسنجان را با ترکیب بادام و فندق آسیاب شده هم تهیه کنید.

روش نگهداری خورشت فسنجان در فریزر چیست؟

خورشت فسنجان را می توانید پس از اینکه قدری سرد شد، در ظروف دربسته مخصوص فریزر بریزید و تا مدت شش ماه در فریزر نگهداری کنید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی به سبک رستورانی ، تصویری و مرحله به مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی به سبک رستورانی ، تصویری و مرحله به مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید