خواب دارای چه مراحلی است؟

به گزارش وبلاگ دبستانیها، خواب انسان در طی یک شب شرایط ثابتی ندارد و دارای دو مرحله کاملاً مجزاست. این دو مرحله به نام های مرحله RME و مرحله NON REM معروف هستند. هر انسانی در ابتدای خواب وارد مرحله NON REM

خواب دارای چه مراحلی است؟

نویسنده: دکتر نرگس شمس علیزاده

خواب انسان در طی یک شب شرایط ثابتی ندارد و دارای دو مرحله کاملاً مجزاست. این دو مرحله به نام های مرحله RME و مرحله NON REM معروف هستند. هر انسانی در ابتدای خواب وارد مرحله NON REM می گردد. این مرحله شامل چهار قسمت است که یکی بعد از دیگری طی می شوند و با عبور از هر مرحله خواب عمیق تر می گردد. مرحله یک که سبک ترین مرحله است، مرحله گذر از بیداری به خواب است. اگر در مرحله یک از خواب بیدار شوید، احتمالاً می گویید که بیدار هستید و هنوز نخوابیده اید. مرحله دوم خواب، نخستین مرحله واقعی خواب است. این مرحله، خواب سبکی است که به راحتی می توانید از آن بیدار شوید. بخش عمده ای از خواب ما در این مرحله سپری می گردد. عمیق ترین مرحله خواب، مرحله چهارم است که در آن ضربان قلب بسیار آرام و تنفس عمیق می گردد. در این حالت مغز در استراحت کامل به سر می برد و هیچ فرمانی به اندام ها نمی دهد و حرکت اندام ها هم کند می گردد. در مرحله سوم و چهارم، بیدار شدن بسیار سخت است و صرفاً صداهای بسیار بلند می تواند فرد را از خواب بیدار کند. کسی که در این مرحله از خواب بیدار می گردد، گیج و منگ است و پس از مدتی تازه متوجه می گردد که در چه زمان و مکانی قرار گرفته است.

بعد از حدود 2 ساعت، خواب NON REM جای خود را به خواب REM می دهد. در این مرحله از خواب با وجود این که پلک ها بسته اند، چشم ها حرکت می نمایند و همراه با حرکت چشم، ضربان قلب و تنفس هم تند می گردد و مغز فعالیتش را از سر می گیرد ولی حرکات بدن کاهش می یابند و حتی می توان گفت که عضلات فلج می شوند. بیشتر رؤیاها در این مرحله از خواب روی می دهند و اگر شخص در این مرحله از خواب بیدار گردد، می تواند آخرین رؤیای خود را به یاد بیاورد.

منبع مقاله :

شمس علیزاده، نرگس، (1388)، اختلال خواب(شناخت اختلالات و آشنایی با بهداشت خواب)، تهران: نشر قطره، چاپ اول

منبع: راسخون

به "خواب دارای چه مراحلی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواب دارای چه مراحلی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید