حمل و نقل عمومی در عشق آباد؛ ترکمنستان

به گزارش وبلاگ دبستانیها، سیستم حمل و نقل عمومی در عشق آباد ترکمنستان شامل فرودگاه بین المللی مدرن، ایستگاه راه آهن نو و ایستگاه بین المللی اتوبوس می گردد.

حمل و نقل عمومی در عشق آباد؛ ترکمنستان

استفاده از سیستم حمل و نقل در شهر عشق آباد ترکمنستان بسیار ساده و بی دردسر است. شما در هر جای شهر که بایستید و دست تان را تکان دهید، تاکسی جلوی پای شما توقف می نماید. برای مسافت کوتاه 5 منات و برای جهتهای طولانی 10 منات باید بپردازید. علاوه بر تاکسی، سیستم اتوبو س رانی هم در این شهر بسیار خوب است و می توانید با اتوبوس به هر نقطه از شهر سفر کنید.

فرودگاه

فرودگاه بین المللی عشق آباد (Ashgabat International Airport) در 10 کیلومتری شمال غرب شهر عشق آباد در ترکمنستان قرار گرفته است. فرودگاه قدیمی، یک باند فرود بتنی داشت که در سال 1994 و به نام صفرمراد نیازف، رئیس جمهور وقت کشور نام گذاری شد. فرودگاه بین المللی عشق آباد پس از طراحی نو و بازسازی کامل در سال 2016 افتتاح شد که امکان جابه جایی 2 هزار مسافر در روز و سالانه حدود 17 میلیون مسافر و 200 هزار تن کالا و محموله را دارد. علاوه براین با مساحت کلی بالغ بر 1200 هکتار، بزرگ ترین فرودگاه آسیای مرکزی به شمار می رود و قادر به پذیرش همه نوع هواپیماهای مسافربری و باری است و با استانداردهای اروپایی و بین المللی در صنعت حمل و نقل هوایی مطابقت دارد. فرودگاه بین المللی عشق آباد را شرکت پلیمکس ترکیه با هزینه 2.3 میلیارد دلار ظرف 3 سال احداث نموده است.

برترین راه برای جابه جایی بین فرودگاه و مرکز شهر، گرفتن تاکسی است. تعداد آن ها زیاد و مقرون به صرفه است، به خصوص اگر بخواهید مشترکا با شخص دیگری از تاکسی بهره ببرید. برای این مسافت باید 10 منات بپردازید، اما قبل از سوار شدن با راننده سر قیمت به توافق برسید زیرا احتمال اینکه بخواهد کرایه بیشتری از شما بگیرد، وجود دارد.

راه آهن

ایستگاه راه آهن عشق آباد (Ashgabat railway station) در اصل در سال 1888 ساخته شد؛ اما بعد از زلزله سال 1948، بازسازی شد. در سال 2009 نیز یک شرکت ترکی، مسئولیت طراحی و بازسازی این ایستگاه را بر عهده داشت. ساختمان راه آهن با یک مناره مخروطی مرکزی که در بالای آن، یک هلال ماه و 5 ستاره قرار گرفته، کاملا متمایز و مشهود است. این ایستگاه، 7 خط ریلی دارد که شامل 2 خط برای انتقال کالا و 5 خط برای خدمات مسافران اختصاص دارد. قطارهای عشق آباد به سرخس، دوبار در هفته تردد می نماید؛ اما قطارهای بقیه جهتها هر روز به جابه جایی مسافران می پردازند.

اتوبوس شهری

سیستم اتوبوس رانی در عشق آباد تقریبا خوب است و فقط 0.4 منات برای هر نفر هزینه برمی دارد که باید هنگام پیاده شدن از اتوبوس، کرایه را پرداخت کنید. بهتر است یک منات به راننده بدهید تا او پول تان را خرد کند. ایستگاه های سفید مرمری (که معمولا مجهز به سیستم تهویه هوا هستند) در سراسر شهر به چشم می خورند و در بعضی از آن ها، نقشه جهتها وجود دارد. اتوبوس های مدرن در حدود 70 جهت خدمات رسانی می نمایند و به همین دلیلی به راحتی می توان در شهر تردد کرد.

از آنجا که هیچ نقشه ای برای نشان دادن جهت اتوبوس ها وجود ندارد، می توانید از نقشه شهر بهره ببرید که جهتها را به خوبی معین نموده است (هر چند کیفیت پرینت به حدی بد است که به سختی بتوانید بفهمید کدام اتوبوس در کدام جهت حرکت می نماید). در هر صورت هر جا به مسئله ای برخورد کردید، می توانید از مردم محلی یاری بگیرید. اگر در حومه شهر هستید، تردد با اتوبوس قطعا گزینه مناسبی است به خصوص که هیچ تاکسی توقف نمی نماید. هر اتوبوسی که دیدید سوار شوید و وقتی به محدوده شهر رسیدید، پیاده شده و به مقصد مورد نظرتان یک تاکسی بگیرید.

اتوبوس

ترمینال اتوبوس رانی بین المللی عشق آباد، ایستگاه اصلی اتوبوس در عشق آباد ترکمنستان است که در شمال این شهر قرار گرفته است. این ایستگاه در 5 سپتامبر 2014 فعالیت خود را شروع کرد و بزرگ ترین ترمینال اتوبوس در ترکمنستان به شمار میرود. این ترمینال قابلیت جابه جایی 2000 مسافر در روز را دارد و مسافران را به شهر ترکمنستان، کشورهای همسایه و کشورهای کشورهای مستقل مشترک المنافع جابه جا می نماید. محوطه انتظار این ترمینال مجهز به امکاناتی نظیر صندوقی برای خرید بلیت هوایپما یا قطار، تبدیل ارز، اداره پست، کافی نت، رستوران، فروشگاه، کلینیک، داروخانه، یک سینمای کوچک و... است.

در این ترمینال، یک ایستگاه آتش نشانی، یک کارواش مدرن برای شستشوی اتوبوس ها و خدمات مختلف به چشم می خورد. در نزدیکی این ایستگاه، یک هتل با 50 اتاق، یک ساختمان اداری، واحدهای فنی و غیره وجود دارد. برای افزایش امنیت مسافران و وسایل آن ها، علاوه بر نصب دوربین مدار بسته و فعالیت ماموران امنیتی، خدمات بارگیری نیز ارائه می گردد. ضمناً پارکینگی به بزرگی 1280 متر مربع در نزدیکی این مجموعه قرار گرفته است.

منبع: کجارو / eurasia.travel / wikitravel.org / en.wikipedia.org

به "حمل و نقل عمومی در عشق آباد؛ ترکمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی در عشق آباد؛ ترکمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید