حمام خرم سلطان؛جاذبه تاریخی و زیبای استانبول، عکس

به گزارش وبلاگ دبستانیها، بر اساس بررسی های اجرا شده، این شهر دارای دو هزار سال قدمت بوده و در آن می توان طیف متنوعی از جاذبه های تاریخی و مدرن را مشاهده کرد.

حمام خرم سلطان؛جاذبه تاریخی و زیبای استانبول، عکس

شما می توانید مهم ترین جاذبه های تاریخی امپراطوری عثمانی را در کشور ترکیه و در شهر استانبول مشاهده کرده و با تاریخ پر فراز و نشیب این کشور به خصوص در زمان حکومت امپراتوری عثمانی آشنا شوید.

با ما همراه باشید تا سفری به قلب شهر استانبول داشته و شما را با یکی از جاذبه های مهم تاریخی این شهر یعنی حمام خرم سلطان آشنا کنیم.

آشنایی با حمام خرم سلطان استانبول

بی شک یکی از قدیمی ترین و زیباترین حمام های تاریخی که در شهر استانبول وجود دارد و شما می توانید از آن بازدید کنید، حمام خرم سلطان است.

این حمام تاریخی در محله فاتح واقع شده است. بر اساس بررسی های اجرا شده، قدمت این حمام به قرن شانزدهم و زمانی که سلطان سلیمان به عنوان پادشاه عثمانی شناخته می شد، باز می شود.

اگر به تاریخچه این حمام نگاهی بیاندازیم، باید گفت که خرم سلطان، به عنوان ملکه امپراتوری عثمانی به معمار دربار دستور داد تا حمامی نزدیک به دو مسجد معروف استانبول بسازد. معمار امپراطوری عثمانی در آن زمان یعنی معمار سنان که یکی از مهم ترین و خلاق ترین بناهای تاریخ به حساب می آید، فرایند ساخت حمام خرم سلطان را شروع کرد.

او تصمیم گرفت که این حمام را در بین دو مسجد مهم شهر یعنی مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی بسازد. فرآیند ساخت حمام خرم سلطان در سال 1956 میلادی شروع شد و از همان ابتدا درهای این حمام به روی عموم مردم باز شد تا مردم بتوانند از این حمام استفاده کنند.

ویژگی بسیار مهمی که حمام خرم سلطان دارد این است که تنها محدود به معماری رایج آن زمان ترکیه نبوده و در آن می توان خلاقیت های بسیار زیادی را مشاهده کرد که این موضوع سبب شده تا حمام خرم سلطان یکی از خاص ترین جاذبه های گردشگری کشور ترکیه لقب گیرد.

یکی از کارهای خلاقانه که معمار سنان در طراحی این حمام انجام داد طراحی متقارن بخش زنانه و مردانه حمام بود. این طراحی متقارن به قدری ظریف و دقیق است که امروزه پس از گذشت سال های طولانی از ساخت این بنا همچنان از آن به عنوان یکی از شاهکارهای معماری کشور ترکیه یاد می شود. امروزه حمام خرم سلطان به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر استانبول شناخته می شود. بازدید کنندگان بسیار زیادی از سراسر دنیا برای بازدید از این مکان، به شهر زیبای استانبول سفر می کنند.

ویژگی حمام خرم سلطان

اگر بخواهیم در رابطه با ویژگی های خاص و جذاب حمام خرم سلطان صحبت کنیم، باید در وهله اول به این موضوع اشاره کرد که این حمام از نظر موقعیت مکانی درست در جایی بین مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی شهر واقع شده است.

در واقع معمار سنان با توجه به دستور خرم سلطان، نقطه ای از شهر را به عنوان محل ساخت حمام انتخاب کرد که در بین دو مسجد معروف و مشهور شهر باشد. برای آن که با ویژگی های این حمام آشنا شوید، لازم است تا نگاهی به معماری حمام خرم سلطان بیاندازید. طول بنای این حمام در حدود 75 متر بوده و بخش مردانه آن در قسمت شمالی ساختمان و بخش بانوان نیز در قسمت جنوبی واقع شده است.

همان طور که گفته شد، نحوه طراحی این بنا به نحوی است که بخش مردانه و زنانه حمام دارای ساختار یکسانی هستند و کاملا قرینه یکدیگر طراحی شده اند. معمار سنان برای ورودی آقایان و بانوان نیز دو بخش جداگانه را در نظر گرفته بود.

یکی از بخش های جذاب در حمام خرم سلطان، راهرو ستون دار و گنبد دار در مرکز بخش آقایان است. اگر به سقف راهرو و گنبدی که در این بخش را دارد دقت کنید، متوجه خواهید شد که از آجر ساخته شده و با ورق های سربی پوشانده شده است. شما می توانید در سراسر حمام خرم سلطان تزیینات مختلفی را مشاهده کنید که وجود این تزیینات سبب شده تا این حمام جلوه فوق العاده زیبا و خاصی به خود بگیرد.

در حمام های قدیمی یکی از مهم ترین پارامترها، گرمایش حمام بود. در ساخت حمام خرم سلطان از سیستم گرمایشی زیر سوز استفاده شده است که در واقع در این سیستم گرمایشی که در بخش زیرین ساختمان و در زیر کف حمام واقع شده است، ابتدا هوای گرم تولید شده و سپس با سیستم مشخصی این هوای گرم در بخش های مختلف حمام به گردش در می آمده و در نتیجه شاهد گرم شدن ساختمان حمام هستیم.

علاوه بر این سیستم گرمایشی، لوله های آب داغ از میان دیوارهای حمام عبور داده شده و همین امر باعث گرم شدن فضا می شده است. حمام خرم سلطان مساحتی در حدود 3 هکتار داشته و امروزه نیز از آن استفاده می شود.

امکانات رفاهی و تفریحی حمام خرم سلطان

حمام خرم سلطان دارای بخش های مختلف بوده و از سوی دیگر در این حمام امکانات رفاهی و تفریحی گوناگونی وجود دارد. در این بخش به بررسی این بخش ها و امکانات رفاهی که در هنگام بازدید از حمام خرم سلطان می توانید از آن ها استفاده کنید را نگاهی انداخته و به شما معرفی می کنیم.

سالن سرد حمام خرم سلطان: ابتدایی ترین بخش حمام خرم سلطان سالن سرد است. در این سالن، اتاق وی آی پی، اتاق ماساژ، اتاق تعویض لباس، کمدها، بخش پذیرش، فروشگاه، آرایشگاه و محلی برای استراحت واقع شده است. در واقع اتاق سرد به بخشی گفته می شود که شما برای ورود به حمام در آن آماده می شوید.

در این بخش باید به منظور تعویض لباس های خود به سراغ اتاق های مشخص رفته، وسایل خود را در کمد ها بگذارید و لباس های سفید رنگ و ابریشمی مخصوص حمام را به تن کنید. در انتهای سالن سرد نیز می توانید آب میوه های مقوی و خنک میل کرده و تزئینات سقف ساختمان لذت ببرید. همچنین تاریخچه حمام خرم سلطان در این بخش بیان می شود که شما می توانید به آن گوش دهید.

سالن داغ حمام خرم سلطان: بدون هیچ شک و تردیدی بزرگترین بخش حمام خرم سلطان، سالن داغ آن است که در آن غرفه های بزرگ و کوچکی وجود دارد که این غرفه ها با فرش پوشیده شده و این امکان فراهم شده تا بر روی آن ها بنشینید.

دمای هوا در سالن داغ حمام خرم سلطان بین 42 تا 47 درجه سانتی گراد است. در برخی از غرفه ها این دما تا 60 درجه سانتی گراد نیز می رسد. گرما این بخش از حمام خرم سلطان باعث تعرق شما می شود و به پوست شما کمک می کند تا نرم و آماده کیسه و لیف کشیدن شود. اگر بخواهید می توانید از خدمات شستشو با کف و یا ماساژ در این حمام استفاده کنید.

سالن گرم حمام خرم سلطان: پس از عرق کردن و نرم شدن پوست تان، شما به سمت سالن گرم منتقل می شوید. در این سالن کارکنان حمام، مکان هایی را برای دراز کشیدن شما در نظر گرفته اند و در این بخش شما با سیستم حمام به سبک ترک ها آشنا می شوید.

خدمات حمام خرم سلطان استانبول

در حمام خرم سلطان بسته های مختلف حمام و ماساژ وجود دارد که شما می توانید هر یک از این بسته ها را خریداری کرده و از خدمات مربوط به آن استفاده کنید.

بسته حمام اصلی: این بسته ارزان ترین بسته در حمام خرم سلطان است که هزینه آن 55 یورو بوده و مدت زمان آن 30 دقیقه است. این بسته شامل لیف زدن و پذیرایی با نوشیدنی های خنک و سنتی است.

بسته به سفیدی برف: هزینه این بسته 80 یورو بوده و زمان استفاده از آن 45 دقیقه است. در این بسته فعالیت های نظیر کیسه کردن بدن، استراحت، حمام سنتی در کف، ماساژ گردن و سر وجود دارد و در نهایت با شربت سنتی و خانگی کشور ترکیه از شما پذیرایی می شود.

بسته لذت حمام: قیمت این بسته 100 یورو بوده و مدت زمان آن 60 دقیقه است. در این بسته مواردی چون کیسه کردن بدن، استراحت و حمام سنتی در کف، ماساژ عطری در اتاق مخصوص سلطان و پذیرایی با شربت سنتی ترکیه وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

بسته تم پاکیزگی: در این بسته 115 یورویی که مدت زمان 80 دقیقه است به شما این حق انتخاب داده می شود تا از بین کیسه بدن و یا ماساژ با روغن درخت ارغوان یک گزینه را انتخاب کنید. علاوه بر این در این بسته خدمات امکاناتی چون استراحت و حمام سنتی در کف، ماساژ در اتاق مخصوص سلطان و... وجود دارد.

بسته آب حیات: این بسته که گران ترین و لاکچری ترین بسته حمام خرم سلطان است 160 یورو قیمت داشته و 110 دقیقه طول می کشد. در این بسته شما فعالیت هایی همچون کیسه بدن در ایوان سلطان، ماسک روسی با روغن درخت ارغوان، استراحت، حمام سنتی در کف، ماساژ، ماساژ صورت، ماساژ عطری، ماساژ پا و... را تجربه می کنید. در این بسته علاوه بر نوشیدنی های خنک، چای ترکی، شیرینی های استانبولی و... شاهد پذیرایی با میوه های تازه نیز هستیم.

برگزاری جشن عروسی در حمام خرم سلطان

حمام خرم سلطان این امکان را فراهم کرده تا افراد بتوانند مراسم عروسی خود را نیز در این فضا برگزار کنند. در کشور ترکیه،، افرادی که علاقه مند هستند تا یک عروسی خاص و لاکچری داشته باشند، حمام خرم سلطان را به عنوان محل برگزاری جشن عروسی خود انتخاب می کند و مراسم خود را در این حمام با فعالیت های مختلفی برگزار می کنند. مطمئنا برگزاری جشن عروسی در یکی از مهم ترین حمام های دنیا کار فوق العاده شیک و لاکچری به حساب می آید.

اطلاعات و هزینه بازدید از حمام خرم سلطان استانبول

پیش از این نیز گفته شد که هزینه هر بسته بازدید از حمام خرم سلطان متفاوت بوده و با توجه به امکاناتی که به دنبال آن هستید، شما باید هزینه های مختلفی را برای ورود به حمام خرم سلطان پرداخت کنید. به صورت کلی طیف هزینه های حمام خرم سلطان از 55 یورو تا 160 یورو بوده و طیف هزینه های ماساژ این حمام نیز از 40 یورو شروع شده و تا 75 یورو ادامه دارد. این حمام تاریخی و بسیار زیبا در منطقه فاتح، محله جان کورتاران و میدان ایاصوفیه واقع شده است. محل قرارگیری حمام خرم سلطان استانبول در مرکز شهر بوده و همین موضوع سبب شده تا گردشگران تور استانبول بتواند از هر نقطه شهر به راحتی خود را به این حمام سنتی برساند.

از مهم ترین وسایلی که می توانید با استفاده از آن ها به محله فاتح آمده و از حمام خرم سلطان بازدید کنید، می توان به اتوبوس، تاکسی، مترو و سایر وسایل حمل و نقل شهری اشاره کرد. موضوع بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ساعت بازدید از این مجموعه از 8 تا 22 است و شما می بایست در این بازه ساعتی برای استفاده از امکانات این حمام جذاب و قدیمی به آن مراجعه کنید.

منبع: گردشبان

به "حمام خرم سلطان؛جاذبه تاریخی و زیبای استانبول، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام خرم سلطان؛جاذبه تاریخی و زیبای استانبول، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید