تپه ای با وسعت بیش از 200 هکتار در قلب سپیدان

به گزارش وبلاگ دبستانیها، محوطه باستانی ملیان با وسعتی نزدیک به 200 هکتار از بزرگ ترین و مهم ترین محوطه های پیش از هخامنشی در ایران است و از جاهای دیدنی استان فارس به شمار می آید.

تپه ای با وسعت بیش از 200 هکتار در قلب سپیدان

وسعت این تپه باستانی بیش از 200 هکتار است و در بخش بیضا، در 46 کیلومتری شمال شیراز و 46 کیلومتری غرب تخت جمشید، در ارتفاع 1611 متر از دریا واقع شده است .بخش کوچکی از آن در سالهای 1971 تا 1976 زیر نظر دکتر ویلیام سامنر و پژوهشگران دانشگاه های پنسیلوانیا، میشیگان و اوهایوی آمریکا حفاری شده است.

سامنر احتمال می دهد که زیر لایه های ساسانی ـ اسلامی نیمه غربی این محوطه استقرارگاه وسیعی از زمان هخامنشیان قرار گرفته باشد. این محل بعلاوه مهم ترین محل شناخته شده از فرهنگ بانش میانی است. در این محل تعدادی لوح های گلی ایلامی مربوط به 1300 تا 1000 پیش از میلاد به دست آمده است که بیشتر آن ها در دانشگاه پنسیلوانیا نگهداری می گردد. تپه ملیان در تاریخ 24 اسفند 1353 با شماره ثبت 1046 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری بنا

بخش بیرونی دیوار دارای پی سنگی بوده که آنرا در مقابل قلعه کوبها محکم کند و خود دیوار از از دیوارهایی موازی تشکیل شده که راهروهایی را درون خود ایجاد می نماید. قطر دیوار کمتر از 5 متر نیست. ساخت چنین دیوار عظیمی به طول پنج کیلومتر باید جهت محافظت از شهر در مقابل حکومتهای قدرتمندی در همسایگی باشد که سایه سنگین حملات آنها مرتبا شهر را تهدید می نماید. این دشمن لشکری داشته که به راحتی قادر بوده دیوارهای ساده را تخریب کند و مردم ملیان مجبور شده اند چنین دیوار مستحکمی بسازند.

منبع: گردشبان

به "تپه ای با وسعت بیش از 200 هکتار در قلب سپیدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تپه ای با وسعت بیش از 200 هکتار در قلب سپیدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید