مشخصات فنی خودروی شاهین، سایپا برگ برنده خود را رو کرد؟

به گزارش وبلاگ دبستانیها، سایپا از همان ابتدا به تولید خودرو های مالی معروف بود. چیزی که در بین محصولات سایپا همیشه دیده می شد، نبودن یک خودروی خوب و رده بالاست تا نیاز مصرف کننده ها در قیمت های نسبتا بالاتر را برطرف کند. به نظر می رسد شاهین اولین خودرویی است که سایپا توانسته با تولید آن، این نیاز را برطرف کند.

مشخصات فنی خودروی شاهین، سایپا برگ برنده خود را رو کرد؟

به گزارش تجارت نیوز، شرکت سایپا با تولید خودروی شاهین توانست با محصولات رده بالاتر شرکت ایران خودرو، مانند دنا پلاس رقابت کند. این خودروی توربو نیز دارای مزایا و معایب متعددی است. البته بیشتر خودرو هایی که جدیدا تولید می شود، باید پس از چند سال دوباره مورد بررسی قرار گیرد تا میزان پایداری آن بعد از چند سال استفاده، معین شود.

معرفی فنی شاهین

شاید قوای فنی بزرگ ترین نقطه ضعف خودروی شاهین باشد. چراکه پیشرانه استفاده شده در آن، همان پیشرانه قدیمی 1.5 لیتری استفاده شده در خودرو های تیبا، ساینا و کوییک است. با این تفاوت که در شاهین پیشرانه مجهز به توربو شده است.

این پیشرانه از قدرت چندان مناسبی برخوردار نیست. ضمن اینکه همان قدرت کمی که به واسطه توربو در اختیار راننده قرار می گیرد، پس از چند ساعت استفاده و گرم شدن پیشرانه، با افت توان چشم گیری روبرو می شود، زیرا بازدهی سیستم توربو با بالا رفتن دما کاهش می یابد.

طراحی ظاهری

وقتی که برای اولین بار خودروی سایپا شاهین را از نزدیک می بینید، متوجه ظاهر مجذوب کننده تر و به روزتر آن نسبت به سایر خودرو های داخلی می شوید. طراحی خمیده تر بدنه نسبت به رقبایی همچون دنا پلاس و تارا، ظاهری دلنشین تر به شاهین می دهد.

چراغ های اسپرت جلو و عقب همراه با سپر های سه بعدی زیبایی که زیر این چراغ ها قرار گرفته، ظاهر این خودرو را نسبت به سایر رقبا مجذوب کننده تر و به روزتر نشان می دهد.

آینه های جانبی نسبتا بزرگ، فضای دید مناسبی را نسبت به قسمت های پشتی خودرو می دهد.

طراحی داخلی

طراحی کابین شاهین نسبت به بقیه محصولات شرکت سایپا از زیبایی نسبی برخوردار است. فرمان زیبا با دوخت چرم و دکمه های کنترلی روی آن، نمایشگر نه چندان بزرگ و پلاستیک های خشکی که در جای جای کابین به کار رفته است، با اولین ورود به کابین توجه راننده را به خود جلب می کند.

فضای داخلی شاهین برای چهار نفر کاملا مناسب است؛ همچنین صندوق عقب 420 لیتری آن، برای مسافرت های خانوادگی و جابه جایی وسیله ها، قابل قبول است.

آپشن ها و امکانات

از جمله آپشن هایی که در شاهین سایپا وجود دارد و امروزه در اغلب خودرو ها دیده می شود، می توان به سنسور دنده عقب، ترمز ضدقفل، سیستم توزیع نیروی ترمز، دکمه های کنترلی روی فرمان، نمایشگر اطلاعات، کیسه هوای راننده و سرنشین، آینه بغل برقی و سانروف اشاره کرد.

اما چند ویژگی دیگر این خودرو، باعث تفاوت آن با سایر محصولات سایپا می شود. از جمله: سنسور فشار باد تایر، اتولایت، چراغ روز، ناوبری یا نویگیشن، ورود و استارت بدون کلید و دوربین دنده عقب.

تجربه رانندگی

طبق اظهارنظر مالکان شاهین، حرکت اولیه خودرو نرم و روان است، ولی در سربالایی ها قدرت مناسبی ندارد و خودرو کم می آورد. فرمان برقی شاهین هنگام رانندگی به نرمی خودرو را جابه جا می کند به همین دلیل از هندلینگ و سواری نرم و قابل قبولی برخوردار است. صدای موتور در داخل کابین آزاردهنده نیست و خودرو از عایق بندی مناسبی برخوردار است.

همانطور که در بخش فنی اشاره کردیم، بعد از مدتی کارکرد خودرو و بالا رفتن دمای موتور، شاهد افت توان موتور شده و خودرو به سختی شتاب می گیرد. اما هنگامی که موتور خودرو سرد است، شتاب خودرو قابل قبول است.

قیمت خودروی سایپا شاهین

خودروی شاهین را می توان بهترین خودروی تولیدی شرکت سایپا از لحاظ ظاهری و آپشن ها در نظر گرفت که نسبت به خودرو های ایران خودرو، دارای قیمت معقول تری در بازار است.

سایپا شاهین در بهمن ماه 1401 با قیمت بازاری 520 میلیون تومان معامله می شود. همچنین قیمت کارخانه آن 345 میلیون بوده که با شرط قرعه کشی، قابل خریداری است.

جمع بندی

شاهین، یک خودروی تازه وارد داخلی است که علی رغم مسائل برقی و فنی که در ابتدای ورودش به بازار گزارش می شد، حال رفته رفته از میزان این مسائل گزارشی، کم شده و این خودرو تبدیل به یک خودروی جمع وجور خانوادگی شده است. شاهین با قیمت معقول تری که نسبت به دنا پلاس و تارا دارد، می تواند از گزینه های انتخابی بسیاری از خانواده ها باشد.

منبع: فرارو

به "مشخصات فنی خودروی شاهین، سایپا برگ برنده خود را رو کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخصات فنی خودروی شاهین، سایپا برگ برنده خود را رو کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید