تنها راه، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است

به گزارش وبلاگ دبستانیها، کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران از پیامدهای جدی مالی اپیدمی ویروس کرونا بر کشورهای مختلف جهان گفت: بسیاری از کشورهای جهان براساس شرایط مالی، جمعیتی و اجتماعی که دارند ساز وکارهایی برای کاهش پیامدهای مالی اندیشیده اند و بعضی از آنها هزینه ها و بودجه های هنگفتی هم برای مقابله با ویروس و هم جبران خسارت های آن در نظر گرفتند.

تنها راه، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است

او اضافه کرد: بسیاری از این کشورها حمایت هایی برای معیشت مردم و کسب و کارها در نظر گرفتند که خیال مردم را راحت نمایند تا بتوانند بدون دغدغه در خانه بمانند.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، ما هم می توانیم از برخی از تجربیات این کشورها متناسب با شرایطی که در ایران داریم استفاده کنیم.

کاشفی با بیان اینکه ایران هنوز درگیر غافلگیری و گیجی ناشی از شیوع بیماری کرونا است، یادآور شد: چون ورود بیماری بسیار سریع رخ داد و از سوی دیگر نمی دانیم استمرار آن تاکی خواهد بود این امر باعث شده نتوانیم به درستی برای جبران خسارت های وارد شده برنامه ریزی کنیم.

وی از تاثیرپذیری بسیاری از واحدهای فراوریی، مالی و بنگاه های کشور از شیوع بیماری کرونا یاد کرد و گفت: برخی از این واحدها خصوصا در حوزه خدمات، اصناف و گردشگری که باید در نوروز 99 اوج فعالیت خود را می داشتند خسارت های وارد شده را زودتر نشان دادند و این خسارت ها کم کم در سایر واحدهای فراوریی و مالی نیز نمود می یابد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است وقتی که کشور دچار سکون باشد و کاهش فعالیت ها، رفت و آمدها، حمل و نقل و ... را داشته باشیم تمام بخش های مالی به تدریج تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

کاشفی کمبود مواد اولیه را یکی از مهمترین این پیامدها برشمرد و بیان کرد: اگر محدودیت ارتباطات با دیگر کشورها و فعالیت های مرزی طی دو، سه ماه آینده نیز ادامه پیدا کند با کمبود مواد اولیه برای بسیاری از واحدهای فراوریی روبرو خواهیم شد که فراوریات این واحدها را تحت تاثیر قرار می دهد.

او کاهش فراوری و به دنبال آن افزایش سیل بیکاران کشور را نیز از دیگر پیامدهای شیوع بیماری کرونا دانست و بیان کرد: وقتی که واحدها نتوانند فعالیت مناسبی داشته باشند ابتدایی ترین راه حل برلی آنها تعدیل نیرو است و با توجه به نرخ بیکاری بالایی که در کشور داریم ورود بیکاران جدید می تواند پیامدهای مالی و اجتماعی فراوانی به همراه داشته باشد.

رئیس اتاق کرمانشاه تاکید نمود: از سوی دیگر بسیاری از واحدهای فراوریی که تعداد قابل توجهی نیروی کار دارند نگران هستند که نیروی کار آنها درگیر بیماری شوند.

کاشفی از ضرورت برنامه ریزی هرچه سریع تر برای کاهش این پیامدهای مالی یاد کرد و ادامه داد: به نظر می رسد عمق این خسارت ها طولانی و سنگین باشد و نمی توانیم اجازه دهیم بحران تمام گردد و بعد آغاز به تصمیم گیری و برنامه ریزی برای جبران خسارت ها بکنیم. از آنجایی که فرایند تصمیم گیری و عمل به آن در کشور ما زمانبر است باید از هم اکنون به فکر کاهش این پیامدها باشیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به چند پیشنهادی که برای حمایت از واحدهای فراوریی در نظر گرفته شده، یادآور شد: اظهار داشتند که مالیات واحدهای دو تا سه ماه عقب بیفتد اما به هرحال این مالیات باید اخذ گردد و فایده چندانی به حال بخش فراوریی نخواهد داشت.

کاشفی پیشنهاد امهال چند ماهه تسهیلات بانکی را نیز چندان موثر ندانست و تاکید نمود: تجاربی که درباره امهال تسهیلات در زمان سیل و زلزله های گذشته داشتیم نشان می دهد که بانک ها گاهی همه معوقات را حتی با جریمه دیرکرد اخذ می نمایند، به علاوه اخیرا نیز اعلام شده که فقط تعدادی از رسته ها مشمولین امهال تسهیلات هستند.

او پرداخت بسته معیشتی به مردم را نیز کاری غیراصولی دانست و اضافه کرد: نه تنها مبلغ این بسته معیشتی اصلا قابل توجه نیست بلکه معلوم نیست در نهایت این بسته های معیشتی به چه کسانی تعلق می گیرد پس باید از چنین تصمیم های شعارگونه جدا دوری کنیم.

کاشفی بهترین و منطقی ترین راه برای حمایت از بنگاه های مالی و مردم در شرایط کنونی را استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اظهار داشت و گفت: هر کشوری برای روزهای پیش بینی نشده منابع ذخیره می نماید که بتواند از آن استفاده کند و ما نیز باید در چنین شرایطی از منابع صندوق توسعه ملی بهره مند شویم زیرا دولت آنقدر پولدار نیست که بتواند معیشت مردم و کسب و کارهای آسیب دیده را تقویت کند.

رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به اینکه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی باید برنامه ریزی شده باشد، یادآور شد: چون موجودی دقیق صندوق توسعه ملی اعلام نمی گردد نمی دانیم که چقدر می توانیم از این منابع برداشت کنیم اما به هر حال برای استفاده از این منابع نیازمند نظارت مستقیم مجلس بر هزینه کرد آن هستیم و هر چه زودتر باید مجلس به هر شیوه ای که شده تشکیل و در این باره تصمیم گیری های لازم را انجام دهد.

او پیشنهاد کرد: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از پیامدهای مالی ناشی از بیماری کرونا به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم انجام گردد و اضافه کرد: بدون تعارف نیازمند آن هستیم که مبلغی هم به خانوارها و هم به واحدهای مالی به صورت مستقیم و نقدی پرداخت گردد تا دغدغه معیشتی آنها کاهش یابد.

وی معتقد است وقتی که بسیاری از مردم روزمزد هستند و دغدغه زندگی دارند حتما نمی توانند در خانه بمانند و به شیوع بیشتر بیماری دامن نزنند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران تاکید نمود: در شیوه غیرمستقیم نیز باید حمایت هایی برای واحدها و بنگاه های فراوریی در نظر گرفته گردد، برای مثال واحدهایی که تا بازه زمانی خاصی تعدیل نیرو نداشته باشد حدود شش ماه حق بیمه آنها با استفاده از این منابع پرداخت گردد تا آنها دیگر دغدغه حق بیمه را نداشته باشند و صرفا بتوانند به پرداخت حقوق کارکنان خود بیاندیشند.

به گفته کاشفی می توان با یاری این منابع شش ماه اقساط واحدهای فراوریی را بدون تشریفات بانکی و اداری پرداخت کرد تا بنگاه ها دیگر دغدغه این موضوع را نیز نداشته باشند.

او به چالشی که ممکن است با اجرای این طرح ایجاد گردد اشاره نمود و یادآور شد: تجارب گذشته نشان می دهد وقتی قرار است منابعی برای حمایت از بنگاه های مالی در نظر گرفته گردد عمدتا به واحدهای عظیم و شرکت های خصولتی می رسد و بنگاه های کوچک و متوسط کمترین بهره را از آن می برند.

رئیس اتاق کرمانشاه تاکید نمود: اگر قرار است منابعی برای حمایت از واحدهای مالی در نظر گرفته گردد حتما باید به بنگاه های خرد و کوچک نیز منابع تزریق گردد.

او نظارت مجلس برای جلوگیری از هدررفت این منابع را ضروری دانست.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "تنها راه، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها راه، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید